اثربخشی برنامه حرکتی منتخب بر حافظه کاری، توجه و مهارت های حرکتی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری ریاضی
(ندگان)پدیدآور
ارسلانی, فهیمهشیخ, محمودحمایت طلب, رسولنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف
امروزه اختلالات یادگیری مهمترین علت عملکرد ضعف تحصیلی محسوب میشود و هر ساله تعداد زیادی از دانشآموزان به این علت در فراگیری مطالب درسی خصوصا در ریاضیات دچار مشکل میشوند. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه منتخب حرکتی بر حافظه کاری، توجه و مهارتهای حرکتی دانشآموزان دختر دارای اختلالات یادگیری ریاضی بود.
مواد و روشها
در تحقیق حاضر با استفاده از طرح تحقیق پیشآزمون-پسآزمون و به صورت نیمهتجربی، از بین کلیه کودکان دختر مبتلا به اختلالات یادگیری 12-8 ساله مدارس ابتدایی شهرستان استهبان، 30 نفر از دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند که 15 نفر در گروه مداخله و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه محققساخته، آزمون هوشی ریون، آزمون ریاضی کی مت، مقیاس حافظه عددی وکسلر (فراخنای ارقام)، آزمون عملکرد پیوسته و آزمون تبحر حرکتی برونینکس–اوزرتسکی بود. برنامه منتخب حرکتی (اسپارک) که شامل فعالیتهای تقویتی، بازی و ورزش برای کودکان است به مدت 24 جلسه (8 هفته هر هفته 3 جلسه) اجرا شد. به منظور بررسی یافتهها از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغییره استفاده گردید.
یافته ها
یافته ها نشان داد که بین گروه مداخله و گروه کنترل دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی در حافظه کاری، توجه و مهارت های حرکتی درشت و ضعیف تفاوت معناداری وجود دارد (001/0(p
کلید واژگان
برنامه حرکتی منتخباختلال یادگیری ریاضی
حافظه کاری
توجه و مهارتهای حرکتی
رفتار حرکتی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دکتری رشد و تکامل حرکتی، دانشگاه تهران، ایراندانشیار رفتارحرکتی، دانشگاه تهران، ایران
دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، ایران
شاپا
2251-84012252-0414
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
اعتباریابی دستگاه اندازه گیری هماهنگی حرکتی بین فردی و درون فردی
شهبازی, مهدی؛ بهلول, اکبر؛ مدبری, شقایق (دانشگاه خوارزمی تهران, 2020-08-01)دستگاه اندازه گیری هماهنگی حرکتی بین فردی و درون فردی برای قرار دادن اطلاعات مربوط به هماهنگی حرکات انسان در دسترس محققان، مربیان و درمان گران، طراحی و ساخته شده است. برای بررسی اعتبارسنجی این ابزار از 28 شرکت کننده با ...
-
تاثیر بازی های مبتنی بر مهارت حرکتی بنیادی بر مهارت های ادراکی حرکتی کودکان پسر 10 ساله
زمانی, محمد حسین؛ طاهری نسب, مصطفی؛ فاخر, مهدی (مهدی تاراجیانmehdi tarajian, 2023-02-20)هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر بازی های مبتنی بر مهارت حرکتی بنیادی بر مهارت های ادراکی حرکتی کودکان پسر 10 ساله بود. روش پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بود. تعداد 40 دانشآموز پسر ابتدایی بهصورت نمونهگیری ...
-
اثر زمانبندی تمرین و ریتم شبانهروزی بر یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میز
انتظاری, مرضیه؛ انتظاری, مرضیه؛ عبدلی, بهروز؛ عبدلی, بهروز؛ شمسی پور دهکردی, پروانه؛ شمسی پور دهکردی, پروانه (پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی, 2018-09-23)هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر زمانبندی تمرین و ریتم شبانهروزی بر یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میزبود. پژوهش حاضر ازنوع نیمهتجربی بود. بدینمنظور، 40 آزمودنی مبتدی، راستدست و با میانگین سنی 21/3± 22، براساس معیارهای ورود ...




