اثربخشی آموزش ذهن آگاهی و پذیرش بر کاهش اضطراب آسیب ورزشی و بهبود عملکرد ورزشی فوتبالیستها
(ندگان)پدیدآور
مظفری زاده, مجیدحیدری, فاطمهخبیری, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف
ذهن آگاهی را به عنوان آگاهی غیرقضاوتی و لحظهبهلحظه از تجربه حال حاضر تعریف کردهاند. ذهن آگاهی از راهبردهای ارتقاء عملکرد ورزشی است که از طریق بهبود تمرکز مفید واقع میگردد. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر یک دوره برنامه آموزشی ذهن آگاهی و پذیرش بر کاهش اضطراب آسیب ورزشی و بهبود عملکرد ورزشی فوتبالیستها بود.
مواد و روشها
روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تیمهای بزرگسالان لیگ دسته دوم تهران به تعداد 26 تیم تشکیل دادند. نمونه آماری شامل دو تیم با دامنه سنی 5/24 سال بود که به صورت تصادفی برای پژوهش انتخاب شدند. برای اندازهگیری دادهها از پرسشنامههای جمعیتشناختی، پرسشنامه ذهن آگاهی برای ورزش، پرسشنامه اضطراب آسیب ورزشی و پرسشنامۀ ارزشیابی عملکرد بازیکنان استفاده شد. مداخله به صورت 7 جلسه با فواصل زمانی یک هفته اعمال شد.
یافتهها
نمره اضطراب آسیب ورزشی در گروه آزمایش در مرحله پیشآزمون 97/2 و در مرحله پسآزمون 57/2 بود. همچنین نمره پیشآزمون عملکرد ورزشی فوتبالیستها 62/4 و نمره پسآزمون 06/5 گردید. با توجه به نتایج تحلیل، نمرات پیشآزمون دارای اثر معناداری بر نمره اضطراب آسیب ورزشی و عملکرد ورزشی بود که با کنترل اثر نمرات پیشآزمون، دو گروه مورد مطالعه (آزمایش و کنترل) از نظر شاخصهای اضطراب آسیب ورزشی و عملکرد ورزشی تفاوت معناداری با یکدیگر داشتند (05/0P
کلید واژگان
اضطراب آسیب ورزشیعملکرد ورزشی
ذهن آگاهی
روانشناسی ورزشی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی، دانشکده رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائیگروه روان شناسی ورزشی. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار روانشناسی ورزشی، دانشکده رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2251-84012252-0414
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
هویتیابی مشتری از برند ورزشی و اثرات آن بر بسط موفق برند با نقشآفرینی عشق به برند و تعهد و وفاداری به آن
علوی, سید مسلم؛ علوی, سید مسلم؛ خداداده, سارا؛ خداداده, سارا (پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی, 2017-01-20)پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات هویتیابی مشتری از برند بر بسط موفق برند ورزشی به انجام رسید و در آن نقش متغیرهایی همچون عشق به برند و تعهد و وفاداری به برند موردبررسی قرار گرفت. از نظر روش جمعآوری دادهها، این پژوهش ...
-
نقش توانمندیهای علمی تخصصی مدیران و اعضای هیأتهای ورزشی در وقوع حوادث ورزشی
حقیقی, اصغر؛ نادریان جهرمی, مسعود؛ محمدزاده, یونس؛ نیک سرشت, اصغر (جهاد دانشگاهی, 2021-11-22)فعالیتهای ورزشی همانطورکه نشاط روحی و سلامت جسمی در پی دارد، ممکن است آسیبها و حوادث ناگواری را نیز بهدنبال داشته باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین توانمندیهای علمی- تخصصی مدیران ورزشی با وقوع حوادث ورزشی و ...
-
ارتباط استحکام ذهنی و تعهد ورزشی ورزشکاران رشتههای تیمی و انفرادی
مرادی, جلیل؛ مرادی, جلیل؛ زارعی, فردین؛ زارعی, فردین (پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی, 2018-09-23)هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط استحکام ذهنی و تعهد ورزشی ورزشکاران رشتههای تیمی و انفرادی بود. 196 نفر از ورزشکاران به روش نمونهگیری دردسترس از رشتههای ورزشی تیمی و انفرادی انتخاب شدند و پرسشنامههای تعهد ورزشی اسکان لن ...