نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرضایی, پریساfa_IR
dc.contributor.authorصالح پور, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorبکتاشیان, مهساfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:06:25Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:06:25Z
dc.date.available1399-07-09T00:06:25Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:06:25Z
dc.date.issued2019-03-21en_US
dc.date.issued1398-01-01fa_IR
dc.date.submitted2018-09-23en_US
dc.date.submitted1397-07-01fa_IR
dc.identifier.citationرضایی, پریسا, صالح پور, علیرضا, بکتاشیان, مهسا. (1398). مهارت خواندن در کودکان دچار شکاف کام مبتلا به سندرم ولوکاردیوفاشیال (یک مطالعه توصیفی). فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 8(1), 71-78. doi: 10.22037/jrm.2018.111045.1719fa_IR
dc.identifier.issn2251-8401
dc.identifier.issn2252-0414
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2018.111045.1719
dc.identifier.urihttp://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100589.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169857
dc.description.abstractمقدمه و اهداف خواندن یکی از پایه­های اصلی در زندگی هر فرد است که تاثیر مستقیمی بر زندگی وی دارد. سندرم ولوکاردیوفاشیال(VCF) یک اختلال اتوزومال غالب است که با شکاف کام، نقایص قلبی، ظاهر چهره­ای مشخص و ناتوانی­های یادگیری مشخص می­شود. هدف مطالعه حاضر بررسی مهارت خواندن و زیرمجموعه­های آن در دانش­آموزان مبتلا به سندرم VCF پایه اول تا پنجم تحصیلی دبستان بود. مواد و روش­ ها مطالعه حاضر از نوع توصیفی-مقطعی بود. تعداد نمونه­های در دسترس 6 نفر بودند (در محدوده سنی 10-6 سال) که بر اساس معیارهای ورود به مطالعه از بین مراجعین کلینیک شکاف کام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که مبتلا به سندرمVCF  بودند، انتخاب شدند. سپس آزمون خواندن و نارساخوانی نما برای هر نمونه اجرا شد. نمره کودک در خرده­آزمون­های آزمون نما به دست آمد. از مجموع نمرات کودک در خرده­آزمون­ها، نمره کلی خواندن محاسبه شد و به صورت توصیفی نمره کل خواندن و نمرات هر یک از خرده­آزمون­ها در نمونه­های مورد بررسی تعیین شد. یافته ­ها نمره کلی خواندن برای دانش­آموز پایه اول ۲۲۵، دانش­آموزان پایه دوم ۲۵۷ و ۲۷۷، پایه سوم ۳۳۰، پایه چهارم ۲۲۹ و پایه پنجم ۳۱۴ بود. نتیجه ­گیری این کودکان در خرده­آزمون­های زنجیره کلمات، قافیه، درک کلمات، نشانه حرف و نشانه مقوله نمرات پایین­تری را نسبت به نمره مربوط به هر یک از این زیرآزمون­ها بر اساس دستورالعمل آزمون کسب نمودند. گرچه بر اساس تعداد نمونه محدود پژوهش حاضر نمی­توان در مورد نقاط ضعف این کودکان نظر داد، اما می­توان توجه والدین و معلمان این کودکان را به تشخیص زودهنگام مشکلات خواندن و ارائه تکالیف خاص در زمینه خواندن جلب نمود.fa_IR
dc.format.extent827
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.publisherShahid Beheshti University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Scientific Journal of Rehabilitation Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2018.111045.1719
dc.subjectشکاف کامfa_IR
dc.subjectخواندنfa_IR
dc.subjectیادگیریfa_IR
dc.subjectسندرم ولوکاردیوفاشیالfa_IR
dc.subjectگفتاردرمانیfa_IR
dc.titleمهارت خواندن در کودکان دچار شکاف کام مبتلا به سندرم ولوکاردیوفاشیال (یک مطالعه توصیفی)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی گروه گفتاردرمانی، عضو مرکز تحقیقات ناهنجاری‌های جمجمه‌-صورت و شکاف کام؛دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentآسیب شناس گفتار و زبان، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentآسیب شناس گفتار و زبان، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue1
dc.citation.spage71
dc.citation.epage78
nlai.contributor.orcid0000-0002-2430-8822


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد