نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشجاعی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorاکبرفهیمی, نازیلاfa_IR
dc.contributor.authorدالوند, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorقائدامینی هارونی, غلامرضاfa_IR
dc.contributor.authorرصافیانی, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:06:19Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:06:19Z
dc.date.available1399-07-09T00:06:19Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:06:19Z
dc.date.issued2018-09-23en_US
dc.date.issued1397-07-01fa_IR
dc.date.submitted2017-05-05en_US
dc.date.submitted1396-02-15fa_IR
dc.identifier.citationشجاعی, زهرا, اکبرفهیمی, نازیلا, دالوند, حمید, قائدامینی هارونی, غلامرضا, رصافیانی, مهدی. (1397). بررسی کیفیت زندگی و دردهای اسکلتی-عضلانی مراقبان کودکان فلج مغزی در مدارس جسمی-حرکتی. فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 7(3), 96-104. doi: 10.22037/jrm.2017.110900.1609fa_IR
dc.identifier.issn2251-8401
dc.identifier.issn2252-0414
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2017.110900.1609
dc.identifier.urihttp://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100514.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169827
dc.description.abstractمقدمه و اهداف کودکان فلج مغزی، به دلیل محدودیت در انجام کارهای روزمره، در مدرسه نیاز به مراقب دارند. مراقبان مدارس جسمی-حرکتی، کارهای مراقبتی کودک را در زمان مدرسه انجام می­دهند. فراهم کردن این سطح از مراقبت، همراه با استرس­های فیزیکی، روحی و روانی است که می­تواند بر سلامت و در نتیجه کیفیت زندگی مراقبان تاثیرگذار باشد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی دردهای اسکلتی-عضلانی و کیفیت زندگی مراقبان کودکان فلج مغزی در مدارس جسمی-حرکتی بود. مواد و روش‌ها در مطالعه توصیفی-مقطعی حاضر، مراقبان کودکان فلج مغزی شاغل در مدارس جسمی-حرکتی شهرهای تهران، اصفهان و کرج در صورت تمایل و بر اساس ملاک­های ورود به مطالعه وارد شدند. این افراد شامل 92 شرکت­کننده بودند. ابزارهای مورد استفاده، نسخه فارسی­شده پرسش­نامه کیفیت زندگی SF-36 و پرسش­نامه درد اسکلتی-عضلانی نوردیک و مقیاس آنالوگ بصری بود. تحلیل آماری داده­ها با استفاده از آزمون­های تحلیل عاملی اکتشافی و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته‌ها میانگین کیفیت زندگی مراقبان در حیطه سلامت فیزیکی و روانی به ترتیب 81/58 و 01/59 بود. بیشترین شیوع درد و محدودیت عملکرد ناشی از آن در کمر و زانو بود و بیشترین شدت درد در شانه، گردن، پشت و کمر دیده شد. درد اسکلتی-عضلانی و کیفیت زندگی همبستگی معناداری داشتند (001/0, P=523/0=r). همچنین مدت اشتغال، بیمه، ساعات کاری، درآمد و تعدد وظایف شغلی با دردهای بدنی رابطه معناداری داشت (05/0Pfa_IR
dc.format.extent799
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.publisherShahid Beheshti University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Scientific Journal of Rehabilitation Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2017.110900.1609
dc.subjectدرد اسکلتی-عضلانیfa_IR
dc.subjectفلج­مغزیfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectمراقبfa_IR
dc.subjectکاردرمانیfa_IR
dc.titleبررسی کیفیت زندگی و دردهای اسکلتی-عضلانی مراقبان کودکان فلج مغزی در مدارس جسمی-حرکتیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه آموزشی کاردرمانی، مرکز علوم بالینی، دانشگاه کویت، کویتfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue3
dc.citation.spage96
dc.citation.epage104
nlai.contributor.orcid0000-0001-5500-8593
nlai.contributor.orcid0000-0003-1197-5068
nlai.contributor.orcid0000-0003-4093-6113


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد