• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه تاثیر تمرینات جسمانی و مهارت کنترل خشم بر کاهش پرخاشگری نوجوانان پسر

    (ندگان)پدیدآور
    ستارپور ایرانقی, فریبااماقلیان, سونیامرادی کیا, حامدهمتی, لیلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    907.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف امروزه پرخاشگری یکی از آسیب­های اجتماعی بسیار جدی در نوجوانان است که سلامت جسمی و روانی آنها را مختل می‌کند؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر، مقایسه تاثیر تمرینات جسمانی و مهارت کنترل خشم بر کاهش پرخاشگری نوجوانان پسر بود. مواد و روش ­ها در مطالعۀ شبه­تجربی حاضر (پیش‌آزمون-پس‌آزمون) 40 نفر از دانش‌آموزان مدرسه عدالت شهر اراک به شیوۀ در دسترس انتخاب و به‌ صورت غیرتصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفری) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش تمرینات جسمانی (هفته­ای دو جلسه یک ساعته) و برای گروه دوم آموزش مهارت کنترل خشم (هفته­ای دو جلسه یک ساعته) اعمال شد. همه آزمودنی­ها پیش از آغاز آموزش و پس از آن، مقیاس سنجش پرخاشگری باس و پری را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس تک­متغیره و چندمتغیره استفاده شد. یافته­ ها یافته­ها نشان داد که میزان اثربخشی مهارت کنترل خشم در کاهش پرخاشگری و مولفه‌های آن (پرخاشگری بدنی، پرخاشگری کلامی، خشم و خصومت) نسبت به تمرینات جسمانی به طور معنا‌داری بیشتر است (001/0>p). نتیجه گیری به نظر می‌رسد که مهارت کنترل خشم در کاهش پرخاشگری نوجوانان مؤثرتر از تمرینات جسمانی است.
    کلید واژگان
    تمرینات جسمانی
    مهارت کنترل خشم
    پرخاشگری
    نوجوانان
    روانشناسی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2018-12-22
    1397-10-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
    دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی ایران، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی واحدتبریز، تبریز، ایران
    کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2018.111171.1809
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100560.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169801

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب