• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ترجمه و بررسی روایی ظاهری و محتوایی پرسش نامه ی نیازسنجی اولویت های آموزشی و درمانی والدین کودکان دارای اختلال طیف اتیسم

    (ندگان)پدیدآور
    قنادزاده, مهدیعلیمی, الناز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    737.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف کودکان اختلال طیف اتیسم مشکلات مختلفی از جمله نقص در تعاملات اجتماعی و رفتارهای تکراری نشان می­دهند. این مشکلات بر توانمندی­های کودک برای مشارکت در سطح مدرسه و جامعه تاثیر می­گذارد. تعدد این مشکلات منجر به ایجاد سردرگمی برای درمانگران، مربیان و خانواده­ها برای انتخاب مناسب­ترین نوع خدمات توانبخشی برای کودک می­شود. هدف از مطالعه­ی حاضر، ترجمه و بررسی روایی ظاهری و محتوایی پرسش­نامه ای می­باشد که برای بررسی نیازسنجی اولویت­های آموزشی و درمانی والدین کودکان دارای اختلال طیف اتیسم در نیوزلند توسط Jeff Sigafoos طراحی شده است. نتایج حاصل از این پرسش­نامه می­تواند در جهت سهولت در طراحی برنامه درمانی توانبخشی برای کودکان دارای اختلال طیف اتیسم به کار گرفته شود. مواد و روش­ها در پژوهش تحلیلی-توصیفی حاضر از روش روان­سنجی استفاده شد. ابتدا پرسش­نامه­ی نیازسنجی اولویت­های آموزشی و درمانی از طراح اصلی آن دریافت و اجازه­ی ترجمه آن اخذ شد. ترجمه‌ به­صورت پیش­رو-پس­رو صورت گرفت. پس از آن روایی ظاهری توسط 10 نفر از خانواده­های کودکان دارای اختلال طیف اتیسم و روایی محتوایی توسط 10 مربی در آموزش کودکان اتیسم دارای تجربه در زمینه­ی کار بالینی بررسی شد. نسبت روایی محتوایی (CVR) و شاخص روایی محتوایی (CVI) محاسبه گردید. یافته­ها پس از مرحله­ی ترجمه یکی از سوال­ها حذف شد. روایی ظاهری بسیار بالا (97/0) برای این پرسش­نامه به­دست آمد. نسبت روایی محتوایی (1-8/0) و شاخص روایی محتوایی در محدوه قابل قبول (99/0) قرار گرفت. نتیجه­ گیری پرسش­نامه­ی نیازسنجی اولویت­های آموزشی و درمانی دارای روایی ظاهری و محتوایی مناسب برای بررسی نیازها و اولویت­های درمانی و آموزشی والدین کودکان دارای اختلال طیف اتیسم است.
    کلید واژگان
    اختلال طیف اتیسم
    نیازسنجی آموزشی
    اولویت درمانی
    روایی
    کاردرمانی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-12-21
    1395-10-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد آموزش کودکان اتیسم، دانشگاه بیرمنگهام، بیرمنگهام، انگلستان
    دانشجوی کارشناسی ارشدکاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2016.1100236
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100236.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169737

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب