• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر تمرینات عملکردی بر دسترسی به اشیا با اشکال و اندازه های متفاوت در کودک با سندرم داون شش سال

    (ندگان)پدیدآور
    خلجی, مریمعقدایی, مهین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    638.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف تمرینات عملکردی به عنوان روشی جدید و کاربردی برای بهبود سازگاری­های عضلانی در کم توانان ذهنی معرفی شده است. لذا، پژوهش حاضر به مطالعه ­ی تأثیر تمرینات عملکردی بر سرعت حرکت مچ و زمان حرکت دسترسی به اشیا با اشکال (استوانه، مکعب، هرم) در اندازه­های متفاوت (کوچک، متوسط، بزرگ) در کودک شش ساله با سندرم­داون پرداخت. مواد و روش­ها طرح پژوهش حاضر تک آزمودنی و آزمایشی است. یک دختر با سندرم­داون که اختلال جسمانی و حرکتی شدیدی نداشت، از کانون سندرم­داون معرفی شد (جنسیت: مونث، سن: شش سال). آزمودنی با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شد. پیش آزمون و پس آزمون دسترسی به اشیا با اشکال و اندازه­های متفاوت، با استفاده از دستگاه تحلیل حرکتی گرفته شد. آزمودنی به مدت 24 جلسه­ی 60 دقیقه­ای (پنج جلسه در هفته) تحت تمرینات عملکردی هماهنگی چشم دست قرار گرفت. هر جلسه تمرین شامل سه بخش 15 دقیقه­ای که بین آن ­ها 5 دقیقه استراحت بود، انجام گرفت. یافته­ها میانگین زمان حرکت دسترسی به شی استوانه با اندازه­ی متوسط کمتر (17/1200MT= ) و اندازه اثر بیشتر از اشکال با اندازه­های دیگر بود (89/0E=). میانگین سرعت حرکت مچ در دسترسی به شی استوانه با اندازه­ی متوسط بیشتر (83/596 =V) و اندازه اثر بیشتر از اشکال با اندازه­های دیگر بود (94/0E=). میانگین زمان حرکت و سرعت دسترسی به اشیا با اشکال و اندازه­های دیگر در پس آزمون نشان داد که آزمودنی اجرای بهتری نسبت به پیش آزمون داشت. نتیجه ­گیری یافته­ها نشان داد که 24 جلسه تمرینات عملکردی باعث کاهش زمان حرکت، بهبود سرعت حرکت مچ و در الگوی دسترسی شد. پژوهش حاضر یافته­های گذشته مبنی بر اینکه تمرینات تکلیف محور با رعایت اصل اختصاصی بودن تمرین، الگوی حرکتی در افراد با سندرم داون را بهبود می­دهد، حمایت می­کند.
    کلید واژگان
    کلید واژه ها: زمان حرکت
    سرعت حرکت مچ
    تمرینات عملکردی
    طرح تک آزمودنی
    نشانگان داون (تریزومی 21)
    کاردرمانی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-12-21
    1395-10-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد رفتار حرکتی. دانشگاه شهید بهشتی. تهران، ایران
    استادیار گرایش رفتار حرکتی دانشگاه شهید بهشتی. تهران، ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2016.1100233
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100233.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169735

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب