بررسی تغییرات نوروفیزیولوژیک در مغز کودکان مبتلا به دیسلکسیا با استفاده از موج منفی ناهمخوانی: مقاله مروری
(ندگان)پدیدآور
فهام, مریماحمدی, اکرمعشایری, حسناشتری, عطیهنوع مدرک
Textمقاله مروری
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف
دیسلکسیا یا اختلال در خواندن مانع بزرگی بر سر راه کسب مهارت خواندن و نوشتن در کودکان است. در زمینه اتیولوژی این اختلال همچنان توافق کلی وجود ندارد، برخی نقص در مهارت های آگاهی واجی و برخی مشکلات پردازش بینایی را مطرح میکنند. همچنین با استفاده از ابزارهای ارزیابی ساختاری و عمکردی مغز تفاوت هایی در مغز این کودکان با کودکان نرمال به ثبت رسیده است که از جمله آن پاسخهای برانگیخته شنیداری و ثبت موج ناهمخوانی منفی است. این موج با تغییرات در محرک شنیداری برانگیخته میشود که از روی پوست سر در نواحی خاصی قابل ثبت است. در مقاله حاضر مروری تلاش بر این است تا با نگاهی به مطالعات موج ناهمخوانی منفی در کودکان دیسلکسیک به تفاوتهای احتمالی پردازش شنیداری این کودکان با کودکان طبیعی پرداخته شود.
مواد و روشها
در مقاله مروری حاضر به بررسی یافتههای مقالات چاپ شده در پایگاههای اطلاعاتی Science Direct ,Scopus, Willey on line library, Ovid ,google scholar, PubMed فاصله سالهای 1998 تا 2015 در زمینه تغییرات موج ناهمخوانی منفی در مغز مبتلایان به دیسلکسی پرداخته شده است. با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج تعداد 6 مقاله به همراه سایر یافتههای علمی کمککننده به درک موضوع در قالب مقدمه، یافته ها، بحث و نتیجهگیری ارائه شده است.
نتیجهگیری
در مکان معمول بروز موج ناهمخوانی منفی در بین کودکان عادی و دیسلکسیک تفاوتی وجود ندارد، اما در بازههای زمانی پیش رس تر از موج ناهمخوانی منفی و پس رس تر که مرتبط با تشخیص تفاوت ها در سطوح بالاتر و نیز حافظه کاری میباشد، تفاوت ها بارزتر است. ثبتهای نیمکرهای نشان می دهد که پاسخ های مغزی افراد مبتلا به دیسلکسیا از برتری طرفی کمتری نسبت به افراد نرمال برخوردار است.
کلید واژگان
دیسلکسیااختلال خواندن
موج منفی ناهمخوانی
پتانسیلهای برانگیخته شنیداری
اطفال
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده علوم توانبخشی مربی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشکده علوم توانبخشی،ایران، تهراندانشجوی دکتری تخصصی گفتاردرمانی دانشکاه علوم پزشکی ایران، دانشکده علوم توانبخشی، ایران، تهران
استاد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده علوم توانبخشی ایران، ایران، تهران
دانشجوی دکتری تخصصی گفتاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ایران، تهران
شاپا
2251-84012252-0414




