• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تغییرات نوروفیزیولوژیک در مغز کودکان مبتلا به دیسلکسیا با استفاده از موج منفی ناهمخوانی: مقاله مروری

    (ندگان)پدیدآور
    فهام, مریماحمدی, اکرمعشایری, حسناشتری, عطیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1021.کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله مروری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف دیسلکسیا یا اختلال در خواندن مانع بزرگی بر سر راه کسب مهارت خواندن و نوشتن در کودکان است. در زمینه اتیولوژی این اختلال همچنان توافق کلی وجود ندارد، برخی نقص در مهارت های آگاهی واجی و برخی مشکلات پردازش بینایی را مطرح می­کنند. همچنین با استفاده از ابزارهای ارزیابی ساختاری و عمکردی مغز تفاوت هایی در مغز این کودکان با کودکان نرمال به ثبت رسیده است که از جمله آن پاسخ­های برانگیخته شنیداری و ثبت موج ناهمخوانی منفی است. این موج با تغییرات در محرک شنیداری برانگیخته می­شود که از روی پوست سر در نواحی خاصی قابل ثبت است. در مقاله حاضر مروری تلاش بر این است تا با نگاهی به مطالعات موج ناهمخوانی منفی در کودکان دیسلکسیک به تفاوت‌های احتمالی پردازش شنیداری این کودکان با کودکان طبیعی پرداخته شود. مواد و روش­ها در مقاله مروری حاضر به بررسی یافته­های مقالات چاپ شده در پایگاه­های اطلاعاتی Science Direct ,Scopus, Willey on line library, Ovid ,google scholar, PubMed فاصله سال­های 1998 تا 2015 در زمینه تغییرات موج ناهمخوانی منفی در مغز مبتلایان به دیسلکسی پرداخته شده است. با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج تعداد 6 مقاله به همراه سایر یافته­های علمی کمک­کننده به درک موضوع در قالب مقدمه، یافته ها، بحث و نتیجه­گیری ارائه شده است. نتیجه­گیری در مکان معمول بروز موج ناهمخوانی منفی در بین کودکان عادی و دیسلکسیک تفاوتی وجود ندارد، اما در بازه­های زمانی پیش رس تر از موج ناهمخوانی منفی و پس رس تر که مرتبط با تشخیص تفاوت ها در سطوح بالاتر و نیز حافظه کاری می­باشد، تفاوت ها بارزتر است. ثبت­های نیمکره­ای نشان می دهد که پاسخ های مغزی افراد مبتلا به دیسلکسیا از برتری طرفی کمتری نسبت به افراد نرمال برخوردار است.
    کلید واژگان
    دیسلکسیا
    اختلال خواندن
    موج منفی ناهمخوانی
    پتانسیل­های برانگیخته شنیداری
    اطفال

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-06-22
    1396-04-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری تخصصی گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده علوم توانبخشی مربی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشکده علوم توانبخشی،ایران، تهران
    دانشجوی دکتری تخصصی گفتاردرمانی دانشکاه علوم پزشکی ایران، دانشکده علوم توانبخشی، ایران، تهران
    استاد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشکده علوم توانبخشی ایران، ایران، تهران
    دانشجوی دکتری تخصصی گفتاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، ایران، تهران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2017.1100329
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100329.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169718

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب