• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شکل پذیری عصبی در مسیر شنوایی بالا به پایین: آزمون سطح پذیرش نویز، انعکاسی از اثرات یادگیری درکی در شکل پذیری عصبی ناشی از تجربه در بزرگسالان با شنوایی هنجار

    (ندگان)پدیدآور
    روانشناس, الههجلیلوند, حمیداکبرزاده باغبان, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    819.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف در سیستم شنوایی، وزوز و عملکرد بهینه درک گفتار در نویز مثال­هایی از شکل­پذیری منفی و مثبت است که به ترتیب ناشی از افت شنوایی حسی-عصبی و تجارب زندگی مواجهه با محرکات پیچیده­تر و یادگیری است. شکل­پذیری مثبت در نتیجه محرکات حسی و مهارت­های یادگرفته­شده اتفاق می­افتد. فرآیند شکل­پذیری در سیستم عصبی شنوایی می­تواند در مسیرهای صعودی یا نزولی دیده شود. مواد و روش ­ها در مطالعه حاضر شکلی از آن در مسیرهای شنوایی بالا به پایین بررسی و بحث می­شود. برای این منظور آزمون سطح پذیرش نویز روی 60 نفر (27 زن و 33 مرد) با شنوایی هنجار انجام شد. افراد شرکت­کننده در مطالعه به یکی از دو گروه زیر تقسیم شدند: افراد با تجربه شغلی درک گفتار در نویز و بدون تجربه شغلی درک گفتار در نویز. یافته­ ها نتایج نشان داد که گروه مورد آزمون (افراد با تجربه شغلی درک گفتار در نویز) به طور معناداری از نظر آماری امتیازات آزمون سطح پذیرش نویز آنها پایین­تر و امتیازات سطح نویز زمینه­ای بالاتری در مقایسه با گروه کنترل داشتند. نتیجه­ گیری با استفاده از آزمون سطح پذیرش نویز، اختلافات در توانایی افراد برای تحمل مقادیر متغیر نویز زمینه و عملکرد درک گفتار در نویز به عملکرد سیستم شنوایی وابران آنها نسبت داده می­شود. بنابراین این گونه می­توان نتیجه گرفت که کار کردن در مکان­های شلوغ به خاطر ماهیت شغل فرد می­تواند در اختلافات در عملکرد درک گفتار در نویز تاثیر بگذارد.
    کلید واژگان
    سطح نویز قابل قبول (ANL)
    سیستم وابران شنوایی
    یادگیری ناشی از تجربه
    نویز

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-06-22
    1397-04-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    کمیته پژوهشی دانشجویان، دانشجوی کارشناسی ارشد شنوایی‌شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
    دکترای تخصصی شنوایی‌شناسی، استادیار گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
    استاد آمار زیستی، گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2017.110777.1522
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100519.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169688

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب