تاثیر بازی های فضای مجازی بر عملکرد اندام فوقانی کودکان فلج مغزی همی پلژی
(ندگان)پدیدآور
رستمی, سمیراکلانتری, مینوشفیعی, زهرااکبرزاده باغبان, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف با توجه به اینکه کودکان فلج مغزی همیپلژی از دست مبتلا کمتر استفاده می کنند، بهبود عملکر دست در درمان بسیار قابل توجه است. هدف از این مطالعه بررسی اثر بازیهای دودستی ایکس باکس-کینکت بر بهبود عملکرد دست مبتلا در کودکان همیپلژی 4 تا 14 ساله مراکز شهر تهران بود. مواد و روش ها دراین کارآزمایی بالینی 34 نفر بطور تصادفی به دو گروه مداخله و درمان تقسیم شدند. از همه نمونهها تست QUEST گرفته شد.هر دو گروه مداخله و کنترل درمانهای معمول کاردرمانی را به صورت مشابه دریافت کردند. کودکان در گروه مداخله هفتهای دو جلسه نیم ساعته و به مدت هشت هفته بازیهای دودستی ایکسباکس-کینکت را دریافت کردند. سپس از نمونههای هر دو گروه تست QUEST گرفته شد. یافته ها نتایج تحلیل کوواریانس نشاندهنده تفاوت معنادار بین نمره پسآزمون در گروههای کنترل و مداخله بود (001/0Pvalue=). نتیجه گیری با توجه به یافتهها میتوان نتیجه گرفت که در کودکان همیپلژی بازیهای کامپیوتری نظیر ایکسباکس-کینکت میتواند تاثیر قابل توجهی در بهبودی عملکرد اندام فوقانی آنها داشته باشد.
کلید واژگان
همی پلژیبازیهای مجازی
عملکرد اندام فوقانی
کاردرمانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
کمیته پژوهشی دانشجویان، کارشناسی ارشد کاردرمانی، گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایراندکترای تخصصی کاردرمانی، استادیار گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
کارشناسی ارشد کاردرمانی و آموزش پزشکی، گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
استاد آمار زیستی، گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2251-84012252-0414




