• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر آموزش روش های اصلاح رفتار بر کاهش رفتارهای مقابله ای و افزایش عملکرد رفتاری کودکان کم شنوا

    (ندگان)پدیدآور
    امیری, محسننسائیان, عباسحجازی, مسعوداسدی گندمانی, رقیه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    961.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش روش های اصلاح رفتار به مادران کودکان کم شنوا بر کاهش رفتارهای مقابله ای و افزایش عملکرد رفتاری فرزندان کم شنوا 8 تا 10 ساله این مادران بوده است. مواد و روش ها روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. از این رو تعداد 30 نفر از مادرانی کودکان کم شنوایی که در زیر مقیاس رفتارهای مقابله ای پرسش نامه فهرست رفتاری کودکان نمرات آنها از نمره برش پرسش نامه بیشتر بود، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل همتاسازی شدند. ابزارهای پژوهش شامل فهرست رفتاری کودک، پرسش نامه مرضی کودکان و پرسش نامه عملکرد رفتاری کودکان بود. آموزش روش های اصلاح رفتار در قالب 9 جلسه نود دقیقه ای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان دو گروه پرسش نامه های مذکور را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها تحلیل نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس بیانگر تاثیر آموزش روش های اصلاح رفتار بر کاهش نمره‌ رفتارهای مقابله ای کودکان مادران گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل بود (001/0=p و 79/28=(27 و 1)F)، همچنین آموزش روش های اصلاح رفتار موجب افزایش عملکرد رفتاری در گروه آزمایش شد (05/0=p و 85/5= (27 و 1)F ). نتیجه گیری به طور کلی یافته‌ها نشان می‌دهند که آموزش روش های اصلاح رفتار به مادران، مشکلات رفتاری و علائم رفتارهای مقابله ای را در کودکان کم شنوا را کاهش داده و از بروز مشکلات رفتاری در محیط خانوادگی پیشگیری به عمل می‌آورد و از این رو می تواند نشانه های مشکلات رفتاری، در این کودکان را مدیریت کند.
    کلید واژگان
    روش های اصلاح رفتار
    کودکان کم شنوا
    رفتارهای مقابله ای
    عملکرد رفتاری
    روانشناسی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2017-12-22
    1396-10-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
    استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
    گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
    استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2018.110662.1440
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100381.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169638

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب