نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمهری, آذرfa_IR
dc.contributor.authorموسوی, سیده زهرهfa_IR
dc.contributor.authorمرادی, پژمانfa_IR
dc.contributor.authorکریمی, نورالدینfa_IR
dc.contributor.authorمعروفی زاده, سامانfa_IR
dc.contributor.authorکیهانی, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:05:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:05:42Z
dc.date.available1399-07-09T00:05:42Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:05:42Z
dc.date.issued2017-09-23en_US
dc.date.issued1396-07-01fa_IR
dc.date.submitted2016-07-09en_US
dc.date.submitted1395-04-19fa_IR
dc.identifier.citationمهری, آذر, موسوی, سیده زهره, مرادی, پژمان, کریمی, نورالدین, معروفی زاده, سامان, کیهانی, محمدرضا. (1396). مقایسه روانی کلامی و نامیدن در مواجهه در بیماران مبتلا به ضربه مغزی. فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 6(3), 194-202. doi: 10.22037/jrm.2017.1100366fa_IR
dc.identifier.issn2251-8401
dc.identifier.issn2252-0414
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2017.1100366
dc.identifier.urihttp://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100366.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169621
dc.description.abstractمقدمه و اهداف ضربه مغزی اختلال در کارکرد مغز است که یکی از جنبه‌های اصلی مشکلات این بیماران نقص در سطوح بالای زبانی از جمله نامیدن می‌باشد،ارزیابی نامیدن در بررسی توانایی تولید محتوای زبان ضروری است. از آن‌جایی که ارتقا توانایی نامیدن بر بهبود ارتباط بیماران تاثیرگذار است در پژوهش حاضر قصد بر آن است که این جنبه از اختلالات گفتار و زبان در گروه مبتلا به ضربه مغزی مورد بررسی قرار گیرد تا به آسیب­شناس گفتار و زبان در طراحی برنامه درمانی مناسب کمک کند. مواد و روش­ها پژوهش مقطعی حاضر بر روی 25 بیمار مبتلا به آسیب مغزی خفیف (20 مذکر و 5 مونث) بستری شده در بیمارستان انجام شد، بیماران بر اساس نمره Glasgow Coma Scale (بالاتر از 13) طبق نظر نورولوژیست وارد مطالعه شدند. ارزیابی مهارت نامیدن با استفاده از نامیدن در مواجهه و روانی کلامی انجام شد. یافته­ها پایایی نامیدن تصاویر در دو مرحله اول و دوم با استفاده از آزمون ضریب همبستگی درون‌رده‌ای (ICC) نشان­دهنده تکرارپذیری بالای آزمون است. همچنین بیماران عملکرد بهتری در روانی معنایی نسبت به روانی واجی نشان دادند. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد ارتباط مثبت ضعیف به سمت متوسط بین دو مهارت نامیدن تصویر و روانی کلامی مشاهده شد (100/0= ,p337/0=r). نتیجه ­گیری از آن جایی که مهارت نامیدن از جمله آزمون­های نوروسایکولوژی زبان می­باشد و در بررسی عملکرد اجرایی مهم است؛ بنابر این ارزیابی مشکلات این حیطه در بیماران آسیب مغزی در طرح­ریزی برنامه درمانی ضروری می­باشد.fa_IR
dc.format.extent818
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.publisherShahid Beheshti University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Scientific Journal of Rehabilitation Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2017.1100366
dc.subjectضربه مغزیfa_IR
dc.subjectنامیدن در مواجههfa_IR
dc.subjectنامیدن تصویرfa_IR
dc.subjectروانی کلامیfa_IR
dc.subjectروانی معناییfa_IR
dc.subjectروانی واجیfa_IR
dc.subjectگفتاردرمانیfa_IR
dc.titleمقایسه روانی کلامی و نامیدن در مواجهه در بیماران مبتلا به ضربه مغزیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری گفتاردرمانی، عضو هیئت علمی گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم‌پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم‌پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم‌پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentجراح مغز و اعصاب، بیمارستان سینا، دانشگاه علوم‌پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی آمار زیستی، گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری، مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری، پژوهشکده زیست‌شناسی و علوم پزشکی تولید مثل جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه رویان، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیأت علمی، گروه آمار زیستی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue3
dc.citation.spage194
dc.citation.epage202
nlai.contributor.orcid0000-0002-8836-2772


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد