• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 6, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 6, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ساخت و هنجاریابی آزمون اعداد دایکوتیک دوتایی در کودکان فارسی زبان

    (ندگان)پدیدآور
    فتح اله زاده, فرنازجلیلوند کریمی, لیلااکبرزاده باغبان, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    836.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف بیماران دارای اختلال پردازش شنوایی مرکزی غالباً از مشکل در شنیدن یا فهم گفتار در موقعیت­های صوتی یا شنیداری نامطلوب رنج می­برند. این افراد علی­رغم برخورداری از آستانه­های شنوایی طبیعی به خوبی قادر به درک گفتار اعوجاج یافته یا سریع، همچنین درک گفتار در محیط­های پر سرو صدا یا با بازآوایش نیستند. مطالعه حاضر با هدف ساخت آزمون اعداد دایکوتیک دوتایی و هنجاریابی آن در کودکان فارسی زبان طراحی شد. مواد و روش­ها مطالعه حاضر از نوع مقطعی توصیفی- تحلیلی از نوع ساخت آزمون است. مطالعه شامل دو مرحله بود. مرحله اول ساخت آزمون و مرحله دوم بررسی هم­ترازی لیست­ها و هنجاریابی آزمون می­باشد. مطالعه پیش­رو بر روی 133 کودک دارای شنوایی هنجار در محدوده سنی 9-7 سال فارسی­زبان در سه گروه سنی (7 تا 8 سال، 8 تا 9 سال و 9 تا 10 سال) دارای شنوایی هنجار صورت گرفت. پس از تایید هنجار بودن شنوایی کودکان با استفاده از نتایج ادیومتری تن خالص و ایمیتانس ادیومتری، آزمون اعداد دایکوتیک دوتایی با استفاده از 2 لیست اعداد ضبط شده انجام و امتیاز کودکان در هر لیست محاسبه گردید. یافته­ها نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که جنسیت در نتایج آزمون بی­تاثیر است. لیست­های اعداد ساخته­شده از لحاظ دشواری یکسان بودند و در تمامی گروه­های سنی اختلاف معناداری بین نتایج گوش راست و چپ مشاهده شد. نتیجه­گیری بر اساس یافته­های پژوهش به نظر می­رسد آزمون اعداد دو تایی دایکوتیک ساخته شده در مطالعه حاضر برای استفاده در فعالیت‌های بالینی با هدف بررسی سیستم اعصاب شنوایی مرکزی مناسب باشد. استفاده از مقادیر هنجار آزمون به منظور تشخیص مشکلات پردازش شنوایی با توجه به گروه سنی کودک ضروری است. به دست آوردن محدوده امتیاز هنجار در گروه­های سنی دیگر و در افراد چپ دست همچنین بررسی نتایج آزمون شرایط پاسخ هدایت­شده به گوش راست و چپ توصیه می­گردد.
    کلید واژگان
    اعداد دوتایی
    کودکان
    پردازش شنوایی مرکزی
    شنوایی دایکوتیک
    شنوایی شناسی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2017-09-23
    1396-07-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد شنوایی‌شناسی، عضو کادر آموزشی گروه شنایی‌شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
    مربی گروه شنوایی شتاسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید یهشتی، تهران، ایران.
    استاد آمار زیستی، گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2017.1100473
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100473.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169613

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب