• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مروری جامع بر اختلال دست نویسی رشدی

    (ندگان)پدیدآور
    حوائی, ناصرآزاد, اکرمرضایی, مانداناحسنی مهربان, افسونعلیزاده, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1011.کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله مروری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه واهداف دست­نویسی یا نوشتن ترسیم دیداری از زبان گفتاری است. این مهارت برای موفقیت در مدرسه و دانشگاه، بیشتر مشاغل و فعالیت­های فردی و اجتماعی لازم و ضروری است. اختلال نوشتن یا دیسگرافیا به عنوان اختلال در بیان نوشتاری تعریف می­شود درحالیکه از دانش­آموز انتظار می­رود با توجه به سن، هوش و وضعیت آموزشی، عملکرد مناسبی داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی ابعاد و عوامل بروز اختلال نوشتن و معرفی راهکارهای مناسب برای ارزیابی و درمان به درمانگران و متخصصین آموزشی می­باشد. مواد و روش­ها برای تدوین این مقاله به منابع مربوط از سال­های 1992 تا 2014 میلادی استناد گردیده است. به این منظور با استفاده از واژه­های Handwriting، Poor Writer، Dysgraphia، Randomized Clinical Trial، Evaluation و Intervention و واژه­های فارسی دست­نویسی، اختلال نوشتن رشدی، ارزیابی، مداخله، تحقیقات مداخله­ای در بانک­های اطلاعاتیPub Med ، Science Direct،Scopus ،Google Scholar ، MAGIRAN و SID یک جستجوی جامع صورت پذیرفته است و در مرحله­ی اول، 99 مقا له­ی مرتبط با موضوع، انتخاب گردید.  بر مبنای یک روش گزینشی هدفمند، 51 مقاله انتخاب گردیده­است که در کنار سه کتاب، منابع این تحقیق محسوب می­شود. یافته­ها ابزارهای ارزیابی استاندارد متعددی در دسترس می­باشد. آزمون جامع و استاندارد فارسی که بتوان از آن برای ارزیابی عملکرد نوشتن دانش­آموزان استفاده نمود در ایران موجود نمی­باشد. درمان به روش­های متعدد انجام می­شود. اما تعداد تحقیقات مداخله­ای به خصوص مداخلات مبتنی بر کار و فعالیت محدود می­باشد. نتیجه­گیری استفاده از ابزارهای مناسب برای ارزیابی و تلفیقی از رویکردهای مختلف در قالب مطالعات کارآزمایی بالینی به درمانگران و متخصصین حیطه آموزش سفارش می­گردد.
    کلید واژگان
    دست نویسی
    اختلال نوشتن رشدی
    ارزیابی
    مداخله
    تحقیقات مداخله ای
    کاردرمانی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2016-03-20
    1395-01-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترا، گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    استادیار، گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
    دانشیار، گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    دانشیار، گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2016.1100175
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100175.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169571

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب