بررسی تاثیر پلاریته محرک بر تعامل دوگوشی در پاسخ شنوایی ساقه مغز
(ندگان)پدیدآور
عنایت, نفیسهزرین کوب, هماناظری, احمدرضاطباطبایی, سید مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف پردازش دوگوشی یکی از توانایی های مهم شنوایی انسان است که در درک گفتار در محیط های نویزی نقش اساسی دارد. مؤلفه ی تعامل دوگوشی در انسان به عنوان شاخصی برای ارزیابی پردازش دوگوشی بکار می رود. در این تحقیق برای شناخت بهتر این پدیده در سطح شنوایی ساقه مغز و بررسی این که در کدام پلاریته پاسخ بهتری قابل ثبت است ، مؤلفه ی تعامل دو گوشی پاسخ شنوایی ساقه مغز در پلاریته های مختلف در افراد طبیعی مورد بررسی قرار گرفت تا تاثیر پلاریته محرک کلیک بر مؤلفه تعامل دوگوشی پاسخ شنوایی ساقه مغز مشخص شود. مواد و روش ها پاسخ شنوایی ساقه مغز به صورت تک گوشی و دوگوشی در 30 فرد بزرگسال طبیعی (12 مرد و 18 زن) با استفاده از پلاریته های تحریکی انبساطی، انقباضی و متناوب ثبت شد. برای بدست آوردن مؤلفه تعامل دوگوشی در موج V، پاسخ دوگوشی از مجموع پاسخ های تک گوشی کم شد. برای مقایسه ی داده های زمان نهفتگی و دامنه بین سه پلاریته از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد. بحث زمان نهفتگی مؤلفه تعامل دوگوشی با ارائه کلیک های با پلاریته انقباضی طولانی تر از حالت ارائه محرک با پلاریته انبساطی بدست آمد (05/0 ˂p). دامنه تعامل دوگوشی با استفاده از کلیک با پلاریته انقباضی بزرگتر از دامنه تعامل دوگوشی در ارائه ی محرک های انبساطی و متناوب بدست آمد (به ترتیب با 001/0 ˂p و 01/0 ˂p). نتیجه گیری خصوصیات موروفولوژیک، زمان نهفتگی و دامنه تعامل دوگوشی به نوع پلاریته محرک وابسته است. اختلاف در زمان نهفتگی بین دوپلاریته انبساطی و انقباضی به علت تغییر جزئی زمان نهفتگی بخش های پتانسیل برانگیخته شنوایی است که ناشی از تغییر پلاریته محرک می باشد. با ارائه محرک با پلاریته انقباضی، شناسایی BIC با سهولت بیشتری صورت گرفت.
کلید واژگان
تعامل دوگوشیپاسخ شنوایی ساقه مغز
پلاریته محرک
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
1. کمیته پژوهشی دانشجویی .کارشناس ارشد شنوایی شناسی. دانشکده علوم توانبخشی. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران2. عضو هیئت علمی گروه شنوایی شناسی. دانشکده علوم توانبخشی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
3. مربی گروه شنوایی شناسی. دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. دانشجوی دکتری شنوایی شناسی. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. تهران. ایران
4. کارشناس ارشد آمار زیستی ، مربی و عضو گروه علوم پایه .دانشکده علوم توانبخشی. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران
شاپا
2251-84012252-0414




