نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاقلیدی, ژاندارکfa_IR
dc.contributor.authorمعماری, امیرحسینfa_IR
dc.contributor.authorغریب زاده, شهریارfa_IR
dc.contributor.authorقانونی, پریساfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:04:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:04:58Z
dc.date.available1399-07-09T00:04:58Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:04:58Z
dc.date.issued2012-09-22en_US
dc.date.issued1391-07-01fa_IR
dc.date.submitted2011-08-01en_US
dc.date.submitted1390-05-10fa_IR
dc.identifier.citationاقلیدی, ژاندارک, معماری, امیرحسین, غریب زاده, شهریار, قانونی, پریسا. (1391). بررسی اثر تکلیف دوگانه بر نوسانات وضعیتی کودکان اتیستیک با عملکرد بالا در مقایسه با کودکان نرمال. فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 1(3), 15-21. doi: 10.22037/jrm.2012.1100065fa_IR
dc.identifier.issn2251-8401
dc.identifier.issn2252-0414
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2012.1100065
dc.identifier.urihttp://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100065.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169381
dc.description.abstractمقدمه و اهداف اجرای هم زمان تکالیف حرکتی و شناختی یا به عبارتی تکالیف دو گانه در کودکان با اختلالات رشدی مورد توجه می باشد. با توجه به این که هر فرد در طی روز چندین فعالیت را هم زمان باهم انجام می دهد و در کودکان اتیستیک، اختلالات شناختی و کنترل حرکات وجود دارد، هدف ما بررسی اثر تکلیف شناختی بر پایداری وضعیتی کودکان خواهد بود.                              مواد و روش ها در این طرح تعداد 15 کودک پسر اتیستیک با عملکرد بالا در سن 9 تا 13 سال وارد شده و افراد با مشکلات هوشی شدید و اختلالات دیگر نورولوژی و اسکلتی خارج شدند. همان تعداد کودک سالم نیز که از نظر سن و جنس با گروه بیمار تطبیق داده شدند، در طرح شرکت کردند. سپس شاخص های نوسانات وضعیتی آن ها در اجرای تکلیف ساده (ایستادن تنها) و تکلیف دوگانه (ایستادن و شمارش) به کمک دستگاه صفحه نیرو ارزیابی شد.  یافته ها  مقدار نوسانات وضعیتی در هر دو تکلیف ساده و دوگانه در گروه اتیستیک بیشتر از گروه نرمال بود (05/0>p). فعالیت دوگانه نیز باعث افزایش شاخص های نوسانات در هر دوگروه شد که این افزایش در پارامتر میانگین سرعت در گروه بیمار و نیز در شاخص انحراف معیار مرکز فشار در گروه سالم از لحاظ آماری معنی دار بود(05/0>p). نتیجه گیری کودکان اتیستیک ناپایداری وضعیتی بیشتری در مقایسه با گروه کنترل دارند، که اختلال تاخیر رشدی و یا نقص در ساختار اعصاب مرکزی آن ها می تواند دلیل آن باشد. از طرف دیگر کاهش کنترل بدن و افزایش نوسانات در تکالیف دوگانه به استفاده بیشتر افراد از ظرفیت توجه، دلالت می کند.fa_IR
dc.format.extent346
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.publisherShahid Beheshti University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Scientific Journal of Rehabilitation Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/jrm.2012.1100065
dc.subjectتکلیف دوگانهfa_IR
dc.subjectنوسانات وضعیتیfa_IR
dc.subjectکودکان اتیستیک با عملکرد بالاfa_IR
dc.subjectکودکان نرمالfa_IR
dc.titleبررسی اثر تکلیف دوگانه بر نوسانات وضعیتی کودکان اتیستیک با عملکرد بالا در مقایسه با کودکان نرمالfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentپزشک و مدیر گروه روان شناسی ورزشی، مرکز تحقیقات پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentپزشک و فیزیولوژیست، استادیار دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه امیرکبیر، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue3
dc.citation.spage15
dc.citation.epage21


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد