• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی
    • دوره 1, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارتباط بین آزمون سطح شناختی Allen با آزمون CANTAB در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا

    (ندگان)پدیدآور
    شیخ فندرسکی, طلیعهعشایری, حسنمیترا خلف بیگی, میترا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    211.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و اهداف اسکیزوفرنیا یک اختلال شدید روانپزشکی است و اختلال در اغلب جنبه های شناختی از مشخصه های این بیماری است. آزمون Allen برای ارزیابی سریع از عملکرد شناختی افراد مبتلا به بیماری های روانپریشی تهیه و بطور گسترده ای توسط کاردرمانان مورد استفاده قرار گرفته است. آزمون CANTAB  آزمون عصب-روانشناختی کامپیوتری است که برای ارزیابی عملکردهای اجرایی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط بین دو ابزار ارزیابی شناختی در دو رشته متفاوت (آزمون سطح شناختی Allen و خرده آزمونهای عملکرد اجرایی CANTAB) در ارزیابی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا است. مواد و روش ها در این مطالعه مقطعی، ارتباط بین نمرات حاصل از آزمون Allen و خرده آزمون های SWM, SSP  و IED  در 30 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا مزمن با میانگین سنی 39 سال بررسی شد. در این مطالعه از آزمون Allen برای ارزیابی سطح شناختی و از خرده آزمون SSP برای ارزیابی ظرفیت حافظه کاری، خرده آزمون SWM برای ارزیابی حافظه کاری و استراتژی استفاده از آن و خرده آزمون IED برای ارزیابی انتقال آمایه توجهی استفاده شد. یافته ها همبستگی معناداری بین نمرات شناختی آزمون Allen و نمره خرده آزمون های) SWM 811/0, P=046/0- SSP, (r= (024/0- , P=009/0(r= و IED  (699/0, P=074/0 r= -) یافت نشد. نتیجه گیری ممکن است افراد در ارزیابی اجزای شناختی خود مشکلاتی را نشان دهند، اما این مشکلات الزامأ اعمال هدفمند آنها را مختل نمی کند. به علاوه در بررسی همبستگی بین دو آزمون می بایست رویکردی را که هر دو آزمون بر مبنای آن ارزیابی را انجام می دهند، نیز در نظر گرفت. به نظر می رسد نتایج آزمونی که برای ارزیابی، از رویکرد Top-Down  استفاده می کند با آزمونی که از رویکرد Bottom-Up استفاده می کند، متفاوت باشد.
    کلید واژگان
    اسکیزوفرنیا
    آزمون سطح شناختی Allen
    آزمون CANTAB و عملکردهای اجرای

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2012-06-21
    1391-04-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    Shahid Beheshti University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    دکترای نوروساینس، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه علوم پایه
    مربی گروه کاردرمانی، دانشجوی دکترای کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی

    شاپا
    2251-8401
    2252-0414
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2012.1100048
    http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100048.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169361

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب