| dc.contributor.author | خدامی, سیده مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | مدرسی, یحیی | fa_IR |
| dc.contributor.author | کمالی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | درینان, میشل | fa_IR |
| dc.contributor.author | فداکار, نادر | fa_IR |
| dc.contributor.author | نجمالدینی, سجاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | عباسقلیزاده, نسرین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:04:51Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:04:51Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:04:51Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:04:51Z | |
| dc.date.issued | 2015-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2014-04-30 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-02-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خدامی, سیده مریم, مدرسی, یحیی, کمالی, محمد, درینان, میشل, فداکار, نادر, نجمالدینی, سجاد, عباسقلیزاده, نسرین. (1394). تاثیر راهنمایی شناختی بر مولفههای اکوستیکی نوای گفتار در کودکان بهنجار 12- 8 سال. فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی, 4(1), 81-72. doi: 10.22037/jrm.2015.1100010 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-8401 | |
| dc.identifier.issn | 2252-0414 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2015.1100010 | |
| dc.identifier.uri | http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100010.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/169344 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و اهداف در صوتدرمانی، رویکرد راهنمایی شناختی از طریق تحریک الگوهای تفکر و تصویرسازیهای معنایی ذهنی نهفته در تکالیف منجربه استخراج رفتار صوتی موردنظر میشود. در این پژوهش، از راهنماهای شناختی برای تغییر مولفههای اکوستیکی نوای گفتار در کودکان بهنجار استفاده شده است. مواد و روش ها پژوهش حاضر به شیوه کارآزمایی بالینی بر روی 120 کودک بهنجار (60 مذکر و 60 مونث) 12- 8 ساله انجام شد. کودکان مورد مطالعه از روی 6 جمله حاوی کلمات کلیدی به ترتیب «بلند»، «آرام»، «هل داد»، «بالا»، «خوشحال» و «ناراحت» دو مرتبه (قبل و بعد از ارایه راهنمایی شناختی) خواندند. مولفههای اکوستیکی نوای گفتار شامل فرکانس پایه، شدت، دیرش و تغییرات آنها در تکالیف فوق با استفاده از نرمافزار praat مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها یافتهها نشان داد میانگین فرکانس پایه در کلیه کلمات کلیدی و جملات مورد بررسی (به استثنای جمله حاوی کلمه کلیدی «هل داد») در کلیه محدودههای سنی و جنسی بعد از ارایه راهنمایی شناختی افزایش معنادار (05/0p˂) یافت. میانگین شدت نیز در جملات حاوی کلمات کلیدی «بلند»، «هل داد»، «بالا» و «خوشحال» بهصورت معنادار افزایش؛ اما در جملات حاوی کلمات «آرام» و «ناراحت» کاهش یافت (05/0p˂)؛ تغییرات دیرش نیز در کلیه جملات و کلمات کلیدی به لحاظ آماری معنادار بود (05/0p˂). نتیجه گیری راهنماییهای شناختی میتواند بدون تحمیل هیچگونه الگوی بیرونی، جنبههای مختلف نوای گفتار را در کودکان بهنجار فارسی زبان تغییر دهد. مطالعات بعدی میتوانند قابلیت استفاده از رویکرد راهنمای شناختی را در درمان مشکلات نوای گفتار کودکان فارسی زبان مورد مطالعه قرار دهند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 728 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.publisher | Shahid Beheshti University of Medical Sciences | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی - پژوهشی طب توانبخشی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22037/jrm.2015.1100010 | |
| dc.subject | راهنمایی شناختی | fa_IR |
| dc.subject | نوا | fa_IR |
| dc.subject | اکوستیکی | fa_IR |
| dc.subject | کودکان | fa_IR |
| dc.subject | بهنجار | fa_IR |
| dc.title | تاثیر راهنمایی شناختی بر مولفههای اکوستیکی نوای گفتار در کودکان بهنجار 12- 8 سال | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | 2. مربی و عضو هیئت علمی گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | 3. استاد و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گروه زبانشناسی، تهران، تهران. ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | 4. دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | 5. دکتر و عضو گروه فیزیک پزشکی، بیمارستان Freeman ،Newcastle upon Tyne، بریتانیا | fa_IR |
| dc.contributor.department | 6. دانشجوی کارشناسی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | 6. دانشجوی کارشناسی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | 6. دانشجوی کارشناسی، گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران. ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 81 | |
| dc.citation.epage | 72 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-4261-7362 | |