بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه CAPE (مشارکت کودک در اوقات فراغت و سرگرمی) در افراد ناتوان17-7 سال
(ندگان)پدیدآور
امیریان, سعید رضارضائی, مهدیپاشازاده, زهراطباطبایی, سید مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف مشارکت کودکان در فعالیت های تفریحی و اوقات فراغت با سلامت آنها ارتباط دارد. هدف از مطالعه حاضر تهیه نسخه فارسی پرسش نامه مشارکت کودک در اوقات فراغت و سرگرمی (CAPE) و بررسی روایی و پایایی آن بود. مواد و روش ها روش بررسی در این مطالعه مقطعی 164 کودک ناتوان در محدوده سنی 7 تا 17 از مدارس ویژه جسمی-حرکتی –ذهنی به روش غیر احتمالی در دسترس انتخاب شد. مشارکت این کودکان از طریق مصاحبه بوسیله آزمون CAPE انجام شد داده ها از طریق نرم افزار SPSS17 تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها 85 درصد موارد همبستگی نمرات هر یک از سوالات با نمره خرده مقیاس مربوطه معنی دار و مثبت بود. این نتایج نمایانگر روایی افتراقی مناست آیتم ها برای این پرسش نامه است. آلفای کرونباخ 86/0 و ضریب همبستگی درون رده ای 75/0 به دست آمد. نمایانگر روایی و پایایی بالایی برای نسخه فارسی این پرسش نامه می باشد. نتیجه گیری مشکلات فیزیکی می تواند روی مشارکت در فعالیت های روزمره و اجتماعی شدن کودکان اثر بگذارد. لذا آگاهی از مشارکت به درمانگران در جهت طراحی درمان های متناسب با نیازهای کودکان و ارتقا مشارکت و سلامت آنها کمک کند. نسخه فارسی پرسشنامه CAPE از پایایی و روایی قابل قبولی در انواع مورد بررسی برخوردار است و بنابراین می تواند به عنوان ابزار بالینی و تحقیقاتی مورد استفاده واقع شود.
کلید واژگان
مشارکتاوقات فراغت
ناتوانی
روایی و پایایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
1. کمیته پژوهشی دانشجویی، دانشجوی کارشناس ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران2. استادیار گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3. دانشجوی دکتری کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
4. مربی گروه علوم پایه، کارشناسی ارشد آمار زیستی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2251-84012252-0414




