• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات اسلامی در حوزه سلامت
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات اسلامی در حوزه سلامت
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش مدیریت ناسازگاری و خشم(والد- فرزند) با استفاده از آموزه‌های دینی بر ناسازگاری(هیجانی، اجتماعی و تحصیلی) دانش آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    حمید, نجمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    841.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    خشم از تکانه‌ها و رفتارهای غیر‌قابل پیش‌‌بین است که بر عملکرد فرد تأثیر ناگواری دارد. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مدیریت ناسازگاری و خشم با آموزه‌های دینی بر ناسازگاری دانش آموزان مقطع سوم راهنمایی شهر اهواز بود. طرح پژوهش حاضر به صورت نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بوده است. ابتدا از میان کلیه دانش‌آموزان سوم راهنمایی ناحیه دو شهر اهواز با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی تعداد 630 نفر انتخاب شدند، سپس 46 نفر از دانش‌آموزانی که بر اساس پرسشنامه شاخص توانایی‌ها و مشکلات (SQD)گودمن برای والدین جهت تعیین میزان ناسازگاری (هیجانی، اجتماعی و تحصیلی) فرزندان یک انحراف استاندارد بالاتر از میانگین بودند و سازگاری برای دانش‌آموزان که خود به آن پاسخ دادند و مصاحبه بالینی تشخیص ناسازگاری دریافت کردند و واجد ملاک‌های ورود و خروج بودند، برگزیده شدند. این افراد به‌ طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در گروه مداخله‌ ، برنامه آموزشی مدیریت خشم والد-فرزند با آموزه‌های دینی به میزان 10 جلسه هفتگی اجرا گردید و گروه کنترل، مداخله‌ای دریافت نکردند. تحلیل کوواریانس نشان داد که میان گروه آزمایش و کنترل از لحاظ ناسازگاری تفاوت معنی‌داری وجود دارد(0001/0>p). میزان ناسازگاری در گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون و گروه کنترل به طور معنی داری کاهش یافته بود. این یافته به طور معنی‌داری کماکان در دورۀ پیگیری تداوم یافت. به طور کلی، اجرای برنامه های آموزشی مدیریت ناسازگاری و خشم مبتنی بر آموزه های دینی در مدارس منجر به کاهش بروز ناسازگاری در دانش آموزان می-شود.
    کلید واژگان
    مدیریت ناسازگاری
    خشم
    آموزه‌های دینی
    ناسازگاری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز

    شاپا
    2676-5608
    URI
    http://mes.nahad.ir/article_852.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/168832

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب