بررسی سندی و دلالی روایات اهل سنت در تفسیر «سَبْعاً مِنَ الْمَثانی»
(ندگان)پدیدآور
feghhizade, عبدالهادیدهقانی قناتغستانی, مهدیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شمار قابل توجهی از مفسران اهل سنت به واسطه باور به وجود روایتهای نبوی دال بر معرفی «سوره حمد» به عنوان مصداق عبارت «سَبْعاً مِنَ الْمَثانی»، تفسیر این تعبیر به «سوره حمد» را بر دیگر آراء برتری داده و آن را برگزیدهاند. بررسی روایات نبوی در این موضوع مشابهت زیاد متن آنها را اثبات میکند؛ به نحوی که میتوان گفت همه آنها بازگو کننده یک سخن پیامبر (ص) در گفت و گو با یکی از صحابه (به احتمال زیاد ابی بن کعب، و یا ابوسعید بن معلی) هستند. محتوای مشترک در همه این روایات معرفی «سوره حمد» به عنوان سورهای است که در کتب آسمانی پیشین و قرآن نظیر و مانند ندارد و سپس تلاوت آیه هشتاد و هفتم سوره حجر است. مفسران اهل سنت علت تلاوت این آیه پس از اشاره به فضیلت سوره حمد را در این دیدهاند که این سوره مصداق تعبیر «سَبْعاً مِنَ الْمَثانی» است. اما بازخوانی مجدد این روایات نشان میدهد که از آنجایی که در آیه هشتاد و هفتم سوره حجر دو تعبیر «سَبْعاً مِنَ الْمَثانی» و «الْقُرْآنَ الْعَظیمَ» در کنار یکدیگر آمدهاند نمیتوان به طور قطع گفت سوره حمد مصداق «سَبْعاً مِنَ الْمَثانی» است؛ چه اینکه امکان دارد این سوره به عنوان مصداق «الْقُرْآنَ الْعَظیمَ» معرفی شده باشد. توجه به واژگان به کار رفته در آیه، یعنی «الْمَثانی» و «الْعَظیمَ» این احتمال را به وجود میآورد که تعبیر «الْمَثانی» ـ که به معنای معطوف به گذشته است ـ به بخشی از وحی قرآن که در کتب آسمانی پیشین نظیر و مانند دارد و تکرار آنها محسوب میشود اشاره داشته باشد و تعبیر «الْقُرْآنَ الْعَظیمَ» به بخشی از وحی قرآنی که در کتب آسمانی پیشین مانند ندارد و مختص به پیامبر اسلام (ص) است اشاره داشته باشد.
کلید واژگان
تفسیر اهل سنتتفسیر روایی
سَبْعاً مِنَ الْمَثانی
سوره حمد
نقد روایت
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه بین المللی امام خمینیسازمان پدید آورنده
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران.دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
شاپا
2588-38952588-4417




