دوره 3, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
نقد یک دیدگاه، با سنجشی میان دانش فقهالحدیث و اصول فقهالحدیث
(دانشگاه بین المللی امام خمینی, 2017-02-19)شکی نیست که مهمترین راه دستیابی به آموزههای دینی بعد از قرآن، احادیث معصومان (ع) است. با توجه به اهمیت فراوان فقهالحدیث و خلطی که در میان برخی از معاصران در تبیین دانش فقهالحدیث و اصول فقهالحدیث (روش فهم حدیث و موانع ...
-
کاربست بینامتنیت در فهم امثال نهجالبلاغه
(دانشگاه بین المللی امام خمینی, 2017-02-19)بینامتنیت روشی جهت فهم دقیقتر متون است که به بررسی روابط بین متنها میپردازد و بر آن است که بیان کند هر متن و گویندهای متأثر از دیگر متون و گویندگان سابق یا همزمان، بوده و آگاهانه یا ناخودآگاه از کلام و اندیشهی آنها ...
-
تطور دلالی و جایگاه آن در فهم غریبالحدیث؛ بررسی موردی واژهی وضو
(دانشگاه بین المللی امام خمینی, 2017-02-19)تطور و تحول دلالی واژهها، از عوامل اصلی پیدایش غریبالحدیث و ایجاد اختلاف در معنا و مقصود حدیث در بین دانشمندان است؛ به این معنا که برخی واژهها به مرور زمان معنای اولیه خود را از دست داده و در معنای جدیدی استعمال شدهاند. ...
-
معیارهای مشترک شیخ طوسی و بیهقی در فهم احادیث فقهی با تأکید بر تهذیبین و السنن الکبری
(دانشگاه بین المللی امام خمینی, 2017-02-19)مهمترین منبع شناخت آموزههای دین اسلام پس از قرآن کریم، روایات معصومان (ع) است؛ که در مجموعههای روایی گردآوری شده است. البته عواملی باعث شده تا این میراث گرانبها در مسیر واقعی خود قرار نگیرد. از این رو عالمان اسلامی درجهت ...
-
«تحلیل فقهالحدیثی روایات نهیتعلیم کتابت به زنان»
(دانشگاه بین المللی امام خمینی, 2017-02-19)زنان به عنوان نیمی از جمعیت انسانی، همواره به نحو مستقیم یا غیر مستقیم، مورد توجه و یا خطاب بسیاری از آیات قرآنی و روایات معصومان (ع) بودهاند، هرچند در اغلب آموزههای دینی دیگر نیز در کنار مردان به طور عام مورد عنایت ...



