دوره 3, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • ترجمه لاتین و عربی چکیده 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه بین المللی امام خمینی, 2017-02-19)

  • نقد یک دیدگاه، با سنجشی میان دانش فقه‌الحدیث و اصول فقه‌الحدیث 

    دلبری, سید علی (دانشگاه بین المللی امام خمینی, 2017-02-19)
    شکی نیست که مهمترین راه دستیابی به آموزه‌های دینی بعد از قرآن، احادیث معصومان (ع) ‌است. با توجه به اهمیت فراوان فقه­الحدیث و خلطی که در میان برخی از معاصران در تبیین دانش فقه­الحدیث و اصول فقه­الحدیث (روش فهم حدیث و موانع ...

  • کاربست بینامتنیت در فهم امثال نهج‌البلاغه 

    پیرچراغ, محمدرضا؛ فقهی زاده, عبدالهادی (دانشگاه بین المللی امام خمینی, 2017-02-19)
    بینامتنیت روشی جهت فهم دقیق­تر متون است که به بررسی روابط بین متن­ها می­پردازد و بر آن است که بیان کند هر متن و گوینده­ای متأثر از دیگر متون و گویندگان سابق یا هم­زمان، بوده و آگاهانه یا ناخودآگاه از کلام و اندیشه­ی آنها ...

  • تطور دلالی و جایگاه آن در فهم غریب‌الحدیث؛ بررسی موردی واژه‌ی وضو 

    فاضل فلاورجانی, یحیی؛ نقی‌زاده, حسن؛ مرتضوی, سید محمد (دانشگاه بین المللی امام خمینی, 2017-02-19)
    تطور و تحول دلالی واژه‌ها، از عوامل اصلی پیدایش غریب‌الحدیث و ایجاد اختلاف در معنا و مقصود حدیث در بین دانشمندان است؛ به این معنا که برخی واژه‌ها به مرور زمان معنای اولیه خود را از دست داده و در معنای جدیدی استعمال شده‌اند. ...

  • معیارهای مشترک شیخ طوسی و بیهقی در فهم احادیث فقهی با تأکید بر تهذیبین و السنن الکبری 

    فتاحی زاده, فتحیه؛ رسولی راوندی, محمد رضا؛ رضوی, سیده محدثه (دانشگاه بین المللی امام خمینی, 2017-02-19)
    مهم‌ترین منبع شناخت آموزه‌های دین اسلام پس از قرآن کریم، روایات معصومان (ع) است؛ که در مجموعه‌های روایی گردآوری شده است. البته عواملی باعث شده تا این میراث گرانبها در مسیر واقعی خود قرار نگیرد. از این رو عالمان اسلامی درجهت ...

  • «تحلیل فقه‌الحدیثی روایات نهی‌تعلیم ‌کتابت ‌به زنان» 

    معماری, داود؛ خلیلی, معصومه (دانشگاه بین المللی امام خمینی, 2017-02-19)
    زنان به عنوان نیمی ­از جمعیت انسانی، همواره به نحو مستقیم یا غیر مستقیم، مورد توجه و یا خطاب بسیاری از آیات قرآنی و روایات معصومان (ع) بوده­اند، هرچند در اغلب آموزه­های دینی دیگر نیز در کنار مردان به طور عام مورد عنایت ...