محیط پژوهشآموزی، کیفیت تعامل استاد ـ دانشجو و خودکارامدی پژوهش: ارائۀ یک الگو
(ندگان)پدیدآور
زین آبادی, حسن رضامرادی برزل آباد, رقیهیاسینی, علیتابان, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط بین محیط پژوهشآموزی، کیفیت تعامل استاد ـ دانشجو و خودکارامدی پژوهش در قالب یک الگوی علّی انجام شده است. روش: روابط بین متغیّرها در قالب یک الگوی مفروض، به روش همبستگی از نوع الگویابی و در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی شهر تهران مورد آزمون قرار گرفته است. نمونۀ معرفی مرکّب از 270 دانشجو، پرسشنامههای روا و پایا «محیط پژوهشآموزی»، «کیفیت تعامل استاد راهنما ـ دانشجو» و «خودکارامدی پژوهش» را پاسخ داده و دادههای حاصله با استفاده از «تحلیل مسیر»، تحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که الگوی پژوهش برازش کاملی با دادهها دارد. در این الگو، اثر مستقیم محیط پژوهشآموزی بر کیفیت تعامل استاد راهنما ـ دانشجو و خودکارامدی پژوهش و اثر غیر مستقیم آن بر خودکارامدی پژوهش، مثبت و معنادار است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که کیفیت تعامل استاد- دانشجو یک میانجی مناسب در ارتباط بین محیط پژوهشآموزی و خودکارامدی پژوهش است؛ یعنی هر میزان که کیفیت تعامل استاد- دانشجو در اثر محیط پژوهشآموزی افزایش یابد، خودکارامدی پژوهش هم افزایش مییابد.
کلید واژگان
محیط پژوهشآموزیاستاد راهنما
دانشجو
خودکارامدی پژوهش
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمیکارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه خوارزمی
استادیار گروه مدیریت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلام.
استادیار گروه مدیریت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلام Email : m.taban@ilam.ac.ir




