شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهبود مدیریت دانش نخبگان در دانشگاهها
(ندگان)پدیدآور
امیری, علی نقیعباسی, رسولاستواری, عذارنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بهبود مدیریت دانش نخبگان با تأکید بر دانشگاههاست که به بررسی این عوامل در دو بعد درونی و بیرونی میپردازد. ابعاد درونسازمانی شامل فرهنگ، فنّاوری اطلاعات، مدیریت، منابع انسانی و ساختار، و ابعاد برونسازمانی شامل رقابت، بسترهای ملی حاکم، ارتباطات بیرونی دانشگاه و سازوکار حل مسائل ملی است. روش: روش پژوهش، تحلیل محتوای اسنادی و روش گردآوری اطلاعات، مطالعات اسنادی و پرسشنامه است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 290 عضو هیئت علمی و دانشجوی دکتری رشتۀ مدیریت در دانشگاههای دولتی استان قم است. 165 پرسشنامه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب در میان جامعۀ آماری توزیع شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی نوع دوم و آزمون تی استیودنت نشان داد از دیدگاه استادان و دانشجویان دکتری تمامی 10 عامل استخراجی، از عوامل مؤثر بر بهبود مدیریت دانش نخبگان هستند. نتیجهگیری: در میان عوامل درونی و بیرونی، عوامل بیرونی مهمتر و در میان عوامل درونسازمانی، عامل «منابع انسانی» و در عوامل برونسازمانی، عامل «ارتباطات بیرونی دانشگاه» بیشترین اثر را در این زمینه دارند.
کلید واژگان
مدیریت دانشدانشگاه
عوامل بیرونی
عوامل درونی
نخبگان
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دکترای مدیریت دولتی،دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران.دکترای مدیریت دولتی، استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه حضرت معصومه(س).
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهران، ایران




