شناسایی الزامات نظام آموزش عالی کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی
(ندگان)پدیدآور
سلطانی, مرتضیخنیفر, حسیننجفی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این تحقیق با هدف شناسایی الزامات نظام آموزش عالی کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی انجام شده است. روش: روش این پژوهش بر اساس هدف توسعهای، کیفی به شیوۀ توصیفی است. به منظور جمعآوری دادههای کیفی از ابزار مصاحبه و مطالعات اسنادی و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون(تم) استفاده شده است. نمونۀ آماری تحقیق شامل 10 نفر از خبرگان علمی و اجرایی کشور در حوزۀ اقتصاد مقاومتی و آموزش عالی، کلیۀ سخنرانیهای مقام معظم رهبری و تعداد هفت مقاله و کتاب و در این زمینه بوده است. یافتهها: 31 مضمون در شش محور شامل آموزش، پژوهش و نشر دانش (کارکردهای اصلی نظام آموزش عالی)، ساختار و سیستمها، فرهنگ و رهبری(اهرمهای اصلی اجرای استراتژی) به عنوان الزامات نظام آموزش عالی احصا شد. نتیجهگیری: بسترسازی آموزش عالی برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اقداماتی در دو سطح است؛ نخست، اقدام در سطح وزارت علوم و دانشگاهها که متولی اصلی آموزش عالی در کشورند و دوم، اقدام در سطح دولت که نهاد فرادست آموزش عالی و متولی اصلی اجرای اقتصاد مقاومتی محسوب میشود.
کلید واژگان
اقتصاد مقاومتیآموزش عالی
دانشگاه
تحلیل مضمون
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت بازرگانی از دانشگاه شهید بهشتی، استادیار گروه مدیریت بازرگانی و کسب و کار پردیس فارابی دانشگاه تهراندکتری مدیریت آموزشی از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، استاد گروه مدیریت دولتی و امور عمومی پردیس فارابی دانشگاه تهران.
کارشناس ارشد مدیریت تحول از پردیس فارابی دانشگاه تهران.




