اعتباریابی پرسشنامۀ رسالت شغل و حرفه؛ پژوهشی در زمینۀ اخلاق کاری دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
مطهری نژاد, حسینبلوچی, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: ﻫﺪف پژوهش حاضر، اعتباریابی پرسشنامۀ رسالت شغل و حرفه بود. روش: پرسشنامۀ مدّ نظر، از مطالعۀ دیک و همکاران(2012) اقتباس و روی یک نمونۀ 643 نفری از دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشکدههای ادبیات و علوم انسانی و فنی و مهندسی دانشگاه شهید باهنر کرمان که به روش خوشهای انتخاب شده بودند، اجرا شد. یافتهها: در اﻳﻦ پژوهش برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آﻟﻔﺎیﻛﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﺑﺮای مؤلفههای ششگانۀ پرسشنامه بین 70/0 تا 76/0 به دست آمد ﻛﻪ نشاندﻫﻨﺪة ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺑﺰار اﺳﺖ. برای تعیین رواﻳﻲ ﺳﺎزه از ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﺗﺄﻳﻴﺪی استفاده شد. ﻧﺘﺎﻳﺞ اﺟﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ تأییدی ﻧﺸﺎن داد ﺳﺎﺧﺘﺎر شش عاملی از جهت تفکیک گویهﻫﺎ و اﻧﻄﺒﺎق ﺑﺎ ﻣﺒﺎﻧﻲ نظری ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ. لذا ﻣﺪل ﺷﺶ ﻋﺎﻣﻠﻲ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ رسالت شغل و حرفه ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺎخصهای ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮل و ﻧﺸﺎندﻫﻨﺪة روایی سازۀ پرسشنامه است. نتیجهگیری: از این پرسشنامه میتوان برای تعیین رسالت شغل و حرفۀ دانشجویان و کارکنان در موقعیتهای گوناگون استفاده کرد.
کلید واژگان
رسالت شغل و حرفهاخلاق کاری
اعتباریابی
پایایی
روایی سازه
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دکتری تخصصی مدیریت آموزشی. استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان (نویسنده مسئول) / نشانی: کرمان؛ میدان پژوهش، دانشگاه شهید باهنر کرمان / نمابر: 03433257347/ Email: hmotahhari@uk.ac.irکارشناس ارشد تحقیقات آموزشی. گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان




