بررسی تأثیر خودگفتاری انگیزشی بر عزتنفس و اضطراب رقابتی شناگران زن نخبه
(ندگان)پدیدآور
عرب مؤمنی, الله یارنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه ورزشکاران همواره از روشهای تمرینی و مهارتهای روانشناختی گوناگونی جهت دستیابی به حداکثر پتانسیلهای ورزشی خویش استفاده میکنند. خودگفتاری انگیزشی یکی از شیوههایی است که ورزشکاران از آن برای عملکرد مطلوب و بهینه استفاده میکنند. لذا، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر خودگفتاری انگیزشی بر عزتنفس و اضطراب رقابتی شناگران نخبه زن شهر اصفهان بود. روشکار این تحقیق نیمه تجربی بهصورت پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این مطالعـه شامل کلیه شناگران نخبه زن بزرگ سال شهر اصفهان بود که با استفاده از شیوه نمونهگیری سیستماتیک تعداد 40 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایش (20 نفر) وگواه (20 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش، به مدت 8 هفته، هر هفته سه جلسه برنامه خودگفتاری انگیزشی (تئودوراکیس،2000) را اجرا نمود، ولی در این مدت گروه گواه هیچگونه مداخله روانشناختی دریافت نکرد. آزمودنیهای هر دو گروه در ابتدا و انتهای پژوهش بوسیلهی پرسشنامههای استاندارد عزتنفس روزنبرگ (1965) و اضطراب رقابتی ورزشی (SCAT) مورد آزمون قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل کوواریانس، کواریانس چند متغیری و تعقیبی بونفرونی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نتایج پژوهش نشان داد که عامل خودگفتاری انگیزشی بر میزان متغیرهای عزت نفس و اضطراب رقابتی در شناگران نخبه تأثیر معناداری دارد (05/0P). نتیجهگیری خودگفتاری انگیزشی باعث بهبود متغیرهای عزت نفس و اضطراب رقابتی میشود، لذا پیشنهاد میشود، مربیان و ورزشکاران از این روش برای پیشرفت و بهبود عملکرد ورزشی استفاده کنند.
کلید واژگان
خودگفتاری انگیزشیعزت نفس
اضطراب رقابتی
شناگر
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01




