• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 62, ویژه (روانشناسی)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 62, ویژه (روانشناسی)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش مهارت های مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر تحمل ناپذیری بلاتکلیفی، نشانه های اضطرابی و باورهای انگیزشی دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان

    (ندگان)پدیدآور
    شیران, زهراتوزنده جانی, حسننجات, حمیدزنده دل, احمد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
      خلاصه مقدمه: هدف اصلی این پژوهش بررسیاثربخشی آموزش مهارت های مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر تحمل ناپذیری بلاتکلیفی، نشانه های اضطرابی و باورهای انگیزشی دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان بود. روش کار: این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دوم مبتلا به اختلال اضطراب امتحان در شهر مشهد بود. نمونه آماری این پژوهش شامل 45 نفر از این دانش آموزان بود که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر)‌ جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس های اضطراب امتحان ساراسون و همکاران (1960)، اضطراب  فراگیر اسپیتزر و همکاران (2006)،  تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی فریستون و همکاران (1994) و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دیگروت (1999)  استفاده شد. ابتدا، هر دو گروه مورد پیش آزمون قرار گرفتند، سپس مهارت های مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی طی 10 جلسه یک و نیم ساعته برای گروه آزمایش اجرا گردید، اما گروه کنترل هیچ گونه آموزشی را دریافت نکرد. پس از پایان دوره آموزش و دو ماه پس از آن ، از هر دو گروه پس آزمون و آزمون پیگیری به عمل آمد. داده ها بر اساس آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر  و با کمک نرم افزار ‌SPSS (نسخه 22) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج حاکی از اثربخشی آموزش مهارت های مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر تحمل ناپذیری بلاتکلیفی، نشانه های اضطرابی و باورهای انگیزشی دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان بود (05/0Pنتیجه گیری: آموزش مهارت های مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی یک رویکرد مداخله ای مبتنی بر روان شناسی مثبت نگر است که شادمانی را افزایش می دهد.
    کلید واژگان
    بهبود کیفیت زندگی
    تحمل ناپذیری بلاتکلیفی
    نشانه های اضطرابی
    باورهای انگیزشی
    اضطراب امتحان

    تاریخ نشر
    2020-01-21
    1398-11-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    سازمان پدید آورنده
    ﮔﺮوه رواﻧﺸﻨﺎﺳﻲ، واﺣﺪ نیشابور، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ، نیشابور ، اﻳﺮان؛
    ﮔﺮوه رواﻧﺸﻨﺎﺳﻲ، واﺣﺪ نیشابور، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ، نیشابور ، اﻳﺮان
    گروه روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد قوچان مشهد،ایران
    گروه ریاضی ، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد نیشابور،مشهد، ایران

    شاپا
    1735-4013
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2020.15947
    http://mjms.mums.ac.ir/article_15947.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/166045

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب