تدوین برنامه آموزش اخلاق بر تصمیم گیری اخلاقی و مسئولیت پذیری دانش آموزان دختر و مقایسه اثربخشی آن با روش آموزش معماهای فرضی کلبرگ و معماهای زندگی واقعی
(ندگان)پدیدآور
سعدی پور, اسماعیلاسدزاده, حسندرتاج, فریبرزشجاعی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: مطالعه پیش رو، به منظور تدوین برنامه آموزش اخلاق با رویکرد هیجان محور و مقایسه اثربخشی آن با روش آموزش معماهای فرضی کلبرگ و معماهای زندگی واقعی بر تصمیم گیری اخلاقی و مسئولیت پذیری دانش آموزان صورت گرفت.
روش کار: روش این مطالعه از نوع طرحهای شبه آزمایشی بود. نمونه پژوهش شامل 100 نفر از دانش آموزان دختر رشتههای مختلف دبیرستانی شهرستان بجنورد بود که به صورت نمونه گیری خوشهای دو مرحلهای در سه گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 25 نفر) جای گذاری شدند. در هر چهار گروه به عنوان پیش آزمون پرسشنامه آزمون قضاوت اخلاقی (DIT) و پرسشنامه روانشناختی کالیفرنیا(CPI)اجرا گردید. سپس گروه اول با روش معماهای فرضی کلبرگ، گروه دوم با روش معماهای زندگی واقعی و گروه سوم با استفاده از رویکرد هیجان محور تحت آموزش قرار گرفتند. گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکرد. در پایان پس آزمون در هر چهار گروه اجرا شد.
نتایج: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد اختلاف بین چهار گروه معنادار بود(5%>p) و بین گروه معماهای فرضی کلبرگ، گروه معماهای زندگی واقعی و گروه رویکرد هیجان محور با گروه گواه(05/0>p) در تصمیم گیری اخلاقی و مسئولیت پذیری تفاوت معنی دار وجود دارد. اما بین گروههای آزمایش با یکدیگر تفاوت معنی داری وجود ندارد.
p) و بین گروه معماهای فرضی کلبرگ، گروه معماهای زندگی واقعی و گروه رویکرد هیجان محور با گروه گواه(05/0>p) در تصمیم گیری اخلاقی و مسئولیت پذیری تفاوت معنی دار وجود دارد. اما بین گروههای آزمایش با یکدیگر تفاوت معنی داری وجود ندارد.
p) در تصمیم گیری اخلاقی و مسئولیت پذیری تفاوت معنی دار وجود دارد. اما بین گروههای آزمایش با یکدیگر تفاوت معنی داری وجود ندارد.
نتیجه گیری: به طور کلی نتایج این مطالعه نشان میدهد که آموزش اخلاق با رویکرد هیجان محور در رشد تصمیم گیری اخلاقی و مسئولیت پذیری دانش آموزان مؤثر است؛ اما نسبت به روش معماهای فرضی کلبرگ و روش معماهای زندگی واقعی که روشهایی صرفاً شناختی هستند، اثربخشی بیشتری ندارد.
کلید واژگان
رویکرد هیجان محورتصمیم گیری اخلاقی
مسئولیت پذیری
تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران،ایران.دانشیار گروه روانشناسی تربیتی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران،ایران.
استاد گروه روانشناسی تربیتی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)




