نقش متغیر تعدیل کننده هوش هیجانی بر فرسودگی و استرس شغلی در معلمان مدارس کودکان دارای نیازهای خاص
(ندگان)پدیدآور
نقاشیان, نیلوفرآفرینش, اکبراسماعیلی, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هدف از این تحقیق بررسی نقش متغیر تعدیل کننده هوش هیجانی بر فرسودگی و استرس شغلی در معلمان مدارس کودکان دارای نیازهای خاص بود.
روش کار: جامعه آماری مورد مطالعه تمامیمعلمان مدارس دارای کودکان نیازهای خاص شهر کرج میباشد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای-طبقهای و تصادفی ساده بود. که براساس فرمول کوکران حجم نمونه آماری 206 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه هوش هیجانی بار اُن (1997)، پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و جکسون (1981)، پرسشنامه استرس شغلی HSE بود. کلیه کارهای آماری با استفاده از نرم افزار spss نسخه 24 انجام گرفت. در تحقیق حاضر به دلیل حجم کم نمونه و همچنین وجود متغیر تعدیلگر، از نرم افزار اسمارت پی ال اس ورژن 2 استفاده شده است.
نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که فرسودگی شغلی بر استرس شغلی با نقش متغیر تعدیل کننده هوش هیجانی در معلمان مدارس کودکان دارای نیازهای خاص تاثیر دارد.
نتیجه گیری: بنابراین به نظر میرسد با توجه به مقدار ضریب مسیر تعدیل گر هوش هیجانی (92/0) و مقدار t-value (37/14)، هوش هیجانی معلمان مدارس کودکان دارای نیازهای خاص، باعث تضعیف اثر فرسودگی شغلی بر استرس شغلی میگردد و اثرش را کاهش میدهد.
کلید واژگان
هوش هیجانیفرسودگی شغلی
استرس شغلی
معلمان
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران جنوب، تهران، ایراناستادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران




