• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 62, 4.1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 62, 4.1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش متغیر تعدیل کننده هوش هیجانی بر فرسودگی و استرس شغلی در معلمان مدارس کودکان دارای نیازهای خاص

    (ندگان)پدیدآور
    نقاشیان, نیلوفرآفرینش, اکبراسماعیلی, محمدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    949.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: هدف از این تحقیق بررسی نقش متغیر تعدیل کننده هوش هیجانی بر فرسودگی و استرس شغلی در معلمان مدارس کودکان دارای نیازهای خاص بود. روش کار: جامعه آماری مورد مطالعه تمامی‎معلمان مدارس دارای کودکان نیازهای خاص شهر کرج می‎‎باشد. روش نمونه گیری به صورت خوشه ای-طبقه‎ای و تصادفی ساده بود. که براساس فرمول کوکران حجم نمونه آماری 206 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه هوش هیجانی بار اُن (1997)، پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و جکسون (1981)، پرسشنامه استرس شغلی HSE بود. کلیه کارهای آماری با استفاده از نرم افزار spss نسخه 24  انجام گرفت. در تحقیق حاضر به دلیل حجم کم نمونه و همچنین وجود متغیر تعدیلگر، از  نرم افزار اسمارت پی ال اس ورژن 2 استفاده شده است. نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که فرسودگی شغلی بر استرس شغلی با نقش متغیر تعدیل کننده هوش هیجانی در معلمان مدارس کودکان دارای نیازهای خاص تاثیر دارد. نتیجه گیری: بنابراین به نظر می‎رسد با توجه به مقدار ضریب مسیر تعدیل گر هوش هیجانی (92/0) و مقدار t-value  (37/14)، هوش هیجانی معلمان مدارس کودکان دارای نیازهای خاص، باعث تضعیف اثر فرسودگی شغلی بر استرس شغلی می‎گردد و اثرش را کاهش می‎دهد.
    کلید واژگان
    هوش هیجانی
    فرسودگی شغلی
    استرس شغلی
    معلمان

    شماره نشریه
    41
    تاریخ نشر
    2019-11-22
    1398-09-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی‎واحد تهران جنوب، تهران، ایران
    استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی ‎واحد تهران جنوب، تهران، ایران
    استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی ‎واحد تهران جنوب، تهران، ایران

    شاپا
    1735-4013
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2019.14622
    http://mjms.mums.ac.ir/article_14622.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/165514

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب