• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 61, 6.1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 61, 6.1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری برعزت نفس دانشجویان دختر دانشگاه پیام نورملارد

    (ندگان)پدیدآور
    بحری, نادره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    823.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: مطالعه حاضر باهدف بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری برعزت نفس دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور ملاردصورت گرفته است. روش کار: روش پژوهش نیمه آزمایشی دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون و جامعه آماری همه دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور ملارد  می‎باشد. که از میان آن‎ها 36 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه به نسبت مساوی قرار گرفتند. ابزار سنجش پرسشنامه عزت نفس  کوپر اسمیت (1967) بود. در گروه آزمایش 6 جلسه آموزش الگویی از درمان مرور زندگی با گرایش هستی شناسی اسلامی اسمعیلی (1389) برای آن ها اجرا گردید. داده ها از طریق تحلیل واریانس و با استفاده از نسخه 22 نرم افزار (SPSS) تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که تفاوت بین نمرات پیش آزمون و نمرات پس آزمون عزت نفس با مقدار  029/43 = (17/1)F در سطح  01/0 > p معنادار است. یعنی نمرات عزت نفس دانشجویان گروه آزمایش پس از اجرای جلسات درمان(پس آزمون)، نسبت به قبل از اجرا(پیش آزمون) افزایش معناداری داشته است. نتایج آزمون اثر بین گروهی نیز نشان داد که  تفاوت نمرات گروه با 670/4227 = (34/1)F در سطح  01/0>p معنادار است. یعنی بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ نمرات عزت نفس تفاوت معناداری وجود دارد که حاصل از تاثیر مثبت این مداخله بر دانشجویانی می باشد که از این رویکرد بهره مند شده‎اند. p معنادار است. یعنی نمرات عزت نفس دانشجویان گروه آزمایش پس از اجرای جلسات درمان(پس آزمون)، نسبت به قبل از اجرا(پیش آزمون) افزایش معناداری داشته است. نتایج آزمون اثر بین گروهی نیز نشان داد که  تفاوت نمرات گروه با 670/4227 = (34/1)F در سطح  01/0>p معنادار است. یعنی بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ نمرات عزت نفس تفاوت معناداری وجود دارد که حاصل از تاثیر مثبت این مداخله بر دانشجویانی می باشد که از این رویکرد بهره مند شده‎اند.p معنادار است. یعنی بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ نمرات عزت نفس تفاوت معناداری وجود دارد که حاصل از تاثیر مثبت این مداخله بر دانشجویانی می باشد که از این رویکرد بهره مند شده‎اند. نتیجه گیری: باتوجه به یافته های این پژوهش اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری برعزت نفس دانشجویان دختر موثر بوده است.
    کلید واژگان
    درمان شناختی--رفتاری
    عزت نفس
    دانشجویان
    دختر

    شماره نشریه
    61
    تاریخ نشر
    2019-01-21
    1397-11-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت علمی گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

    شاپا
    1735-4013
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2019.13788
    http://mjms.mums.ac.ir/article_13788.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/165456

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب