• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 61, 6.1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 61, 6.1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر آموزش هوش هیجانی بر خودمیان‌ بینی دانش آموزان تیزهوش شهرستان زابل در سال تحصیلی 96-97

    (ندگان)پدیدآور
    مغنی زاده, زهراشهابی, شیفتهثناگوی محرر, غلامرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1021.کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های هوش هیجانی بر خودمیان‌ بینی در دانش آموزان تیزهوش شهرستان زابل می‌باشد. روش کار: در این پژوهش از روش تحقیق نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده‌ شده است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دبیرستان تیزهوشان پسرانه شهرستان زابل بودند. تعداد 30 نفر از دانش‌آموزانی که در پرسشنامه خودمیان‌ بینی یک انحراف بالاتر از میانگین بود به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند دانش‌آموزان گروه آزمایش به مدت ۹ جلسه تحت آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند، درحالی‌که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای را دریافت نکردند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه‌ خودمیان‌ بینی لاپسلی(1996)[1] در پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری استفاده شد و سپس ابزار پژوهش در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری اجرا گردید. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل ANCOVA و MANCOVA استفاده شد. نتایج: نتایج آزمون‌های تجزیه ‌و تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره نشان داد که تفاوت معناداری بین خودمیان‌ بینی دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس‌آزمون و پیگیری وجود دارد و مهارت‌های هوش هیجانی توانست باعث کاهش خودمیان‌ بینی در گروه آزمایش شود. نتیجه گیری: آموزش هوش هیجانی بر خودمیان‌ بینی دانش‌آموزان تیزهوش دبیرستان پسرانه تیزهوشان مؤثر است و باعث کاهش خودمیان‌ بینی در دانش‌آموزان گروه آزمایش‌ می‎شود. [1] Lapsley
    کلید واژگان
    هوش هیجانی
    خودمیان‌ بینی
    دانش آموزان تیز هوش

    شماره نشریه
    61
    تاریخ نشر
    2019-01-21
    1397-11-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد زاهدان، زاهدان، ایران
    دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد زاهدان، زاهدان، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، زاهدان، ایران

    شاپا
    1735-4013
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2019.13782
    http://mjms.mums.ac.ir/article_13782.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/165453

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب