اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر شادمانی درونی و رفتار غیرتکانشی در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی
(ندگان)پدیدآور
خالقی, فاطمهعسگری, پرویزحیدری, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه شیوع زیاد سندرم پیش از قاعدگی در جامعه و تأثیرات آن بر روی کارکرد فردی و اجتماعی مبتلایان، و با توجه به نقش مهم فردی و اجتماعی زنان درجامعه، هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش هشیاری حضور بر شادمانی درونی و رفتار غیرتکانشی در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بود. روش کار جامعه آماری شامل کلیه مراجعه کننده زن متقاضی درمان اختلال پیش از قاعدگی به بیمارستانها و کلینیکهای زنان و زایمان شهرستان ملایر در سال 1395 به تعداد 200 نفر بود. با بهرهگیری از یک طرح آزمایشی کنترل شده، نمونهای مشتمل بر 40 نفر از خانمهای متقاضی از جامعه مذکور با روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب، و به گونه تصادفی به دو گروه 20 نفری گروه کنترل و گروه آزمایش در نظر گرفته شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای پرسشنامه شادکامی آکسفورد آرجیل و مقیاس تکانشگری بارت و همکاران بود (1). کلیه آزمودنیها ابتدا پرسشنامههای فوق را تکمیل کردند، و گروه آزمایش در دوره آموزشی هوشیاری حضور شرکت کردند، اما گروه کنترل ملاقاتهای ساده با درمانگر داشتند. دادهها از پرسشنامهها استخراج و با آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش هشیاری حضور بر افزایش شادمانی درونی و کاهش رفتار غیرتکانشی در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی موثر بوده است. نتیجهگیری مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی به دلیل ایجاد نظارت فراشناختی، بر افزایش شادمانی درونی و رفتار غیرتکانشی مؤثر است.
کلید واژگان
رفتار غیرتکانشیسندرم پیش از قاعدگی
شادمانی درونی
ذهن آگاهی
شماره نشریه
61تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی عمومی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.دانشیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ، ایران .
دانشیار، گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز ، ایران.




