مقایسهی اثربخشی روشهای درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
هاشمیان, پژمانناظمیان, عباسهاشمیان, پیماننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه اختلال وسواسی-جبری از اختلالات شایع روانپزشکی در میان نوجوانان است که موجب اختلال کارکرد مبتلایان شده و این امر لزوم بررسی روشهای مناسب تشخیصی و درمانی را روشن میسازد. علاوه بر درمانهای متداول دارویی، درمان شناختی-رفتاری و درمانهایی نظیر نوروفیدبک نیز مورد استفاده قرار گرفتهاند. هدف مطالعهی حاضر مقایسهی اثربخشی روشهای درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک در اختلال وسواسی-جبری نوجوانان بود. روش کار این مطالعهی مداخلهای در سال 1391-1392 انجام شده و جامعهی آماری آن شامل نوجوانان مبتلا به اختلال وسواسی-جبری است که به کلینیک خصوصی در مشهد مراجعه کردهاند. 24 نوجوان 12 تا 18 ساله دارای نمرات هوش وکسلر حداقل 70 با توجه به مصاحبهی روانپزشکی فوق تخصصی کودکان و مقیاس تشخیصی DSM IV با نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شده و به طور تصادفی در دو گروه نوروفیدبک و درمان شناختی-رفتاری قرار گرفتند. نمونهها مقیاس یل-براون را قبل و بعد مداخله (10 جلسه هفتگی) تکمیل نمودند. دادهها با آمار توصیفی، تحلیل واریانس و آزمون تی و نرمافزار SPSS تحلیل شدند. نتایج نوجوانان دو گروه از نظر سن و تحصیلات با هم همسان بودند. نمرات یل-براون دو گروه قبل از مداخله، تفاوت معنیداری نداشت (421/0=p). بعد مداخله نمرات گروه درمان شناختی-رفتاری (001/0=p) و نوروفیدبک (000/0=p) کاهش معنیداری نشان داد و تفاوت بین دو گروه هم با برتری اثر نوروفیدبک معنیدار بود (014/0=p). نتیجه گیری بنا بر نتایج مطالعه، درمان نوروفیدبک و درمان شناختی-رفتاری بر کاهش علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان تاثیر معنیداری داشتهاند اما اثربخشی درمان نوروفیدبک بر کاهش علایم این اختلال به طور معنیداری بیش از درمان شناختی-رفتاری میباشد.
کلید واژگان
اختلال وسواسی-جبریدرمان شناختی-رفتاری
نوجوانان
نوروفیدبک
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد،، مشهد، ایراناستادیار روانپزشکی اطفال، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
- استادیار روانپزشکی اطفال، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران




