طراحی سازوکار تعلیق چرخهای تراکتور بهمنظور حرکت در مناطقی با شیب عرضی
(ندگان)پدیدآور
محمد سنابادی عزیز, روحاللهنوع مدرک
Textمقاله علمی ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تراکتور عامل اصلی نیروی محرک ادوات کشاورزی در عملیات کاشت، داشت و برداشت در حوزة کشاورزی محسوب میشود. وسعت اراضی شیبدار و کوهپایهای در ایران، نیاز طراحی سازوکاری با قابلیت کاربرد تراکتور بهصورت حرکت عرضی در شیبها را دو چندان میکند. در این مقاله، با نصب سازوکاری بازویی برای چرخهای عقب و استفاده از نیروی هیدرولیک سعی شده است تا اختلاف ارتفاع در دو سمت تراکتور با تغییر ارتفاع چرخها جبران شود. نتایج نظری و عملی این کار نیز در شیبهای عرضی تا 2/24 درجه موفقیتآمیز بوده است. با طرح چنین ایدهای، تراکتور توانایی بالا و پایینشـدن چرخها تا ارتفاع 48 سانتیمتر را در زمینهایی با شیبهای متفاوت بهدست میآورد. در سطوح شیبدار، فشار حداقل مورد نیاز برای برقراری تعادل محورها 50 بار محاسبه شده است که به پیستونی با قطر 63 میلیمتر نیاز دارد. حداکثر زاویهای که تراکتور با جابهجایی چرخهای عقب میتواند تغییر شیب دهد، 2/19 درجه است که در حالت کلی تراکتور مورد نظر تا 2/24 درجه تغییر زاویه پایدار میباشد. طراحی محور جلو این تراکتور نیز بهگونهای است که توانایی نوسان زاویهای از 15 تا 30 درجه را دارد.
کلید واژگان
تراکتورشیبرو
حسگر شیب
واژگونی تراکتور
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01




