• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی ترویجی انجمن مهندسان مکانیک ایران
    • دوره 24, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی ترویجی انجمن مهندسان مکانیک ایران
    • دوره 24, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    معرفی سامانه‌های هیبریدی نوین پیل سوختی اکسید جامد و توربین گاز جهت کاربرد در واحد توان کمکی هواپیماها

    (ندگان)پدیدآور
    امیان, محمدپیرکندی, جاماسبمحمودی, مصطفی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.162 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی ترویجی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مولدهای الکتریکی که توسط موتورهای اصلی هواپیما یا توربین گازی کوچکی تحت عنوان واحد توان کمکی راه‌اندازی می‌شوند، به‌طور سنتی و طی سالیان متمادی تأمین‌کنندة نیازهای الکتریکی هواپیماها بوده‌اند. در این میان، توربین گاز به‌عنوان منبع اصلی تأمین توان، علاوه بر بازده پایین، سروصدای نامطلوب ایجاد و آلاینده‌های زیست محیطی تولید می‌کند. به‌همین دلیل سازندگان هواپیما رقابت چشمگیری را جهت کاهش همزمان مصرف سوخت و آلاینده‌ها آغاز نموده‌اند که یکی از مهم‌ترین آنها توسعة پیل‌های سوختی است. ترکیب پیل سوختی اکسید جامد و توربین گاز، سیستم تولید توان جدیدی است که طی سالیان اخیر به‌شدت مورد توجه شرکت‌های هوایی قرار گرفته است. این سامانة هیبریدی ضمن افزایش بازده و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، کاهش قابل توجه مصرف سوخت را نیز به‌دنبال دارد. هدف اصلی این مقاله بررسی عملکرد سامانة توان جایگزینی است که با ترکیب توربین گاز و پیل سوختی اکسید جامد، قدرت مورد نیاز واحد توان کمکی هواپیما را فراهم می‌کند. بررسی نحوة کارکرد، پارامترهای طراحی و متغیرهای تصمیم‌گیری در این سامانه و بررسی چالش‌های پیش‌رو از دیگر موارد مطالعه‌شده در این پژوهش است. نتایج نشان می‌دهد که سامانة هیبریدی مورد اشاره دارای عملکرد مناسبی است و قابلیت کارکرد با بازده نزدیک به 70 درصد را خواهد داشت که بیش از دو برابر بازده توربین گاز معمولی می‌باشد.
    کلید واژگان
    پیشرانش هوایی
    توربین گاز
    پیل سوختی اکسید جامد
    واحد توان کمکی هواپیما

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2016-01-21
    1394-11-01
    ناشر
    انجمن مهندسان مکانیک ایران
    سازمان پدید آورنده
    مجتمع دانشگاهی هوافضا دانشگاه صنعتی مالک اشتر
    استادیار مجتمع دانشگاهی هوافضا دانشگاه صنعتی مالک اشتر
    استادیار مجتمع دانشگاهی هوافضا دانشگاه صنعتی مالک اشتر

    شاپا
    1605-9719
    URI
    http://mmep.isme.ir/article_19327.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/165163

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب