معرفی سامانههای هیبریدی نوین پیل سوختی اکسید جامد و توربین گاز جهت کاربرد در واحد توان کمکی هواپیماها
(ندگان)پدیدآور
امیان, محمدپیرکندی, جاماسبمحمودی, مصطفینوع مدرک
Textمقاله علمی ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مولدهای الکتریکی که توسط موتورهای اصلی هواپیما یا توربین گازی کوچکی تحت عنوان واحد توان کمکی راهاندازی میشوند، بهطور سنتی و طی سالیان متمادی تأمینکنندة نیازهای الکتریکی هواپیماها بودهاند. در این میان، توربین گاز بهعنوان منبع اصلی تأمین توان، علاوه بر بازده پایین، سروصدای نامطلوب ایجاد و آلایندههای زیست محیطی تولید میکند. بههمین دلیل سازندگان هواپیما رقابت چشمگیری را جهت کاهش همزمان مصرف سوخت و آلایندهها آغاز نمودهاند که یکی از مهمترین آنها توسعة پیلهای سوختی است. ترکیب پیل سوختی اکسید جامد و توربین گاز، سیستم تولید توان جدیدی است که طی سالیان اخیر بهشدت مورد توجه شرکتهای هوایی قرار گرفته است. این سامانة هیبریدی ضمن افزایش بازده و کاهش آلایندههای زیست محیطی، کاهش قابل توجه مصرف سوخت را نیز بهدنبال دارد. هدف اصلی این مقاله بررسی عملکرد سامانة توان جایگزینی است که با ترکیب توربین گاز و پیل سوختی اکسید جامد، قدرت مورد نیاز واحد توان کمکی هواپیما را فراهم میکند. بررسی نحوة کارکرد، پارامترهای طراحی و متغیرهای تصمیمگیری در این سامانه و بررسی چالشهای پیشرو از دیگر موارد مطالعهشده در این پژوهش است. نتایج نشان میدهد که سامانة هیبریدی مورد اشاره دارای عملکرد مناسبی است و قابلیت کارکرد با بازده نزدیک به 70 درصد را خواهد داشت که بیش از دو برابر بازده توربین گاز معمولی میباشد.
کلید واژگان
پیشرانش هواییتوربین گاز
پیل سوختی اکسید جامد
واحد توان کمکی هواپیما
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01
ناشر
انجمن مهندسان مکانیک ایرانسازمان پدید آورنده
مجتمع دانشگاهی هوافضا دانشگاه صنعتی مالک اشتراستادیار مجتمع دانشگاهی هوافضا دانشگاه صنعتی مالک اشتر
استادیار مجتمع دانشگاهی هوافضا دانشگاه صنعتی مالک اشتر




