بررسی عملکرد جذب انرژی سازههای اس - ریل تحت بار ضربه ای با استفاده از روش کپراس و طراحی آزمایشات
(ندگان)پدیدآور
اسماعیلی, سبحاناسماعیلی, سارهنوع مدرک
Textمقاله علمی ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این تحقیق خصوصیات جذب انرژی و رفتار لهیدگی سازههای تیوبی تک و چندجدارهای اس - ریل[i] با سه سطح مقطع مثلثی، مربعی و ششضلعی تحت بارگذاری دینامیکی - محوری مورد تحلیل قرار گرفته است. گام اول صحتسنجی درست نتایج شبیهسازی اجزای محدود صورت پذیرفته در نرمافزار ال. اس. داینا در مقایسه با نتایج بهدست آمده از آزمایشات تجربی روی تیوب سادة مربعی و تیوب چندجدارهای دایروی بوده است. جنس سازههای در نظر گرفته شده در این تحقیق و نمونههای آزمایشگاهی از آلومینیوم بهدلیل نسبت استحکام به وزن بالا میباشد. سه شاخص جذب انرژی[ii]، بیشینة نیروی لهیدگی[iii] و ضریب بازدهی نیروی لهیدگی[iv] در عملکرد فروریزش سازهها مطرح میشوند. گام دوم بهکارگیری روش رتبهبندی کپراس جهت پیداکردن بهترین سازه از منظر جذب انرژی است. نتایج نشان میدهد که با افزایش تعداد اضلاع و کنجهای سطح مقطع تماسی میزان عملکرد جذب انرژی افزایش مییابد. در انتها، با استفاده از روش رویة پاسخ[v] و طراحی آزمایشات[vi] به بهینهسازی و بررسی آثار پارامترهای طراحی همچون ضخامت و فاصلة انحرافی بر عملکرد جذب انرژی سازة بهینه پرداخته شده است.
[i]. S-rail
[ii]. EA
[iii]. PCF
[iv]. CFE
[v]. Response surface method
[vi]. Design of expriment
کلید واژگان
سازه های اس - ریلجذب انرژی
بارگذاری دینامیکی
روش تصمیم گیری چندمعیارة کپراس
طراحی آزمایشات
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
انجمن مهندسان مکانیک ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد، دانشکدة مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی، ایراندانشجوی دکتری، دانشکدة مهندسی مکانیک، دانشگاه مونترال، کانادا




