بررسی موتورها و سیستمهای انتقال قدرت در قطارهای واحد چندگانة دیزل تولیدشده در اروپا
(ندگان)پدیدآور
محمدطاهری, حسینقریب, شریفزارع, جوادنوع مدرک
Textمقاله علمی ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به پیشرفتهای اخیر صنعت ریلی و گسترش استفاده از حملونقل ریلی در مسافتهای کوتاه، بررسی قطارهای DMU (واحد چندگانه دیزل) و اطلاع از سیستمهای مختلف تولید توان و انتقال آن در این قطارها ضروری میباشد. در پژوهش حاضر، انواع قطارهای DMU، برمبنای سیستم انتقال قدرت کوپلشده با موتور، تقسیمبندی و بررسی شده، مزایا و معایب هر یک تشریح شده است. مقایسة سیستمهای دیزل الکتریک، دیزل مکانیک، دیزل هیدرولیک و دیزل هیدرومکانیک، بهعنوان چهار دستة کلی نحوة کوپلینگ سیستم انتقال قدرت با موتور نشان میدهد که صرفهجویی بیشتر در مقدار مصرف انرژی سیستم دیزل مکانیک و دیزل هیدرومکانیک نسبت به دیزل هیدرولیک و دیزل الکتریک ناشی از بهرهوری بالاتر و کاهش تلفات در سیستم انتقال قدرت آنهاست. همچنین، از بعد اقتصادی هزینههای ثابت سیستم دیزل مکانیک 33 درصد سیستم دیزل هیدرولیک و هزینة چرخة عمر در دیزل مکانیک کمتر یا برابر با دیزل هیدرولیک است. نهایتاً میتوان جمعبندی نمود که سیستمهای دیزل مکانیک و دیزل هیدرومکانیک از کارایی بیشتری نسبت به دو سیستم مورد مقایسه دیگر برخوردارند.
کلید واژگان
سیستم انتقال قدرت DMUدیزل الکتریک
دیزل مکانیک
دیزل هیدرولیک
دیزل هیدرومکانیک
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
انجمن مهندسان مکانیک ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس، دفتر مهندسی و نظارت ناوگان، راهآهن جمهوری اسلامی ایران، تهرانکارشناس، دفتر مهندسی و نظارت ناوگان، راهآهن جمهوری اسلامی ایران، تهران
دانشجوی دکتری، دانشکدة مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران




