امکانسنجی هیبرید فلایویلی کردن اتوبوسهای تندروی تهران
(ندگان)پدیدآور
قنبری قجرلو, حسنمسیح طهرانی, مسعودنوع مدرک
Textمقاله علمی ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله امکانسنجی هیبرید فلایویلی کردن اتوبوسهای تندروی تهران مورد بررسی قرار میگیرد. برای این منظور، نخست به بررسی انواع اتوبوسهای درونشهری پرداخته و سیکل کاری آنها ارزیابی میشود. سپس نزدیکترین سیکل برای اتوبوس تندرو در مسیر مشخصی از شهر تهران انتخاب میگردد. در ادامه، انواع سیستم انتقال قدرت و نحوة انتخاب آن برای اتوبوس هیبرید فلایویلی معرفی میشود. یکی از اجزای بسیار مهم و در دست بررسی این اتوبوسها، فلایویل آنهاست؛ در این مقاله انواع فلایویلها بررسی شده است. میزان توان مورد نیاز فلایویل سرعت بالا باید با توجه به کاربرد آن مشخص گردد. در اینجا محاسبات توان با توجه به سیکل رانندگی اتوبوس تندرو مشخص شده است. یکی دیگر از مسائل بسیار مهم روش انتقال و یکنواختسازی انتقال قدرت از فلایویل به سیستم و بالعکس است که به بررسی دو نمونه از پرکاربردترین آنها پرداخته شده است. بهترین نوع انتقال قدرت از لحاظ قیمت، کاربرد و دسترسی برای اتوبوس تندرو تهران انتخاب شده است. استفاده از یک سیستم هیبرید سبب کاهش مصرف سوخت و آلایندگی میشود؛ این امر امکان کوچکتر شدن موتور خودرو را نیز فراهم میکند. با توجه به شرایط شهر تهران و عملکرد مورد انتظار از اتوبوس به محاسبة توان مورد نیاز موتور و مقایسة آن با حالت قبل پرداخته شده است. امروزه استفاده از سیستم هیبرید الکتریکی رایجترین نوع هیبرید است، بنابراین برای پاسخ به اینکه آیا استفاده از فلایویل بهجای هیبرید الکتریکی مقرون بهصرفه است یا نه، مقایسهای بین این دو نوع سیستم از لحاظ قیمت، بازده انرژی، وزن و حجم انجام شده است.
کلید واژگان
سیکل رانندگی اتوبوس تندروخودرو هیبرید فلایویلی
فلایویل سرعتبالا
سامانة اتوبوس تندرو
سیستم انتقال قدرت هیبرید
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
انجمن مهندسان مکانیک ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهراناستادیار دانشکدة مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران




