مطالعه و مقایسة رویکردهای مدلسازی سیستمهای پیل سوختی پلیمری در خودرو
(ندگان)پدیدآور
قریب, شریفحسن زاده, حسنمازوجی, رامیارنوع مدرک
Textمقاله علمی ترویجی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدلسازی نقش مهمی در توسعة پیل سوختی و شناخت پارامترهای مؤثر بر عملکرد سیستمهای پیل سوختی بهکار رفته در خودرو دارد. قبل از انتخاب یک مدل پیل سوختی، آشنایی با خصوصیات کلی سیستم و احتیاجات آن ضروری است و این نخستین شرط در مدلسازی میباشد. مدلها را از لحاظ دیدگاه میتوان بهصورت تجربی، نیمهتجربی، نظری و از لحاظ حالت بهصورت استاتیکی و دینامیکی تقسیمبندی کرد. هدف این مقاله بررسی و مقایسة دو نوع مدلسازی استاتیکی و دینامیکی صورتگرفته روی یک سیستم پیل سوختی پلیمری برای کاربرد در خودرو میباشد. نتایج نشان میدهد که پاسخ سیستم به تغییرات جریان الکتریکی در حالت دینامیکی نسبت به حالت استاتیکی با تأخیر زمانی همراه است و هرچه مقدار جریان الکتریکی بیشتر باشد، دمای بدنة پیل سوختی، میزان مصرف واکنشگرها و گازهای ورودی به کانالهای آند و کاتد افزایش مییابد.
کلید واژگان
سیستم پیل سوختی پلیمریمدلسازی استاتیکی
مدلسازی دینامیکی
خودرو
پاسخ سیستم
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-07-231396-05-01
ناشر
انجمن مهندسان مکانیک ایرانسازمان پدید آورنده
دفتر مهندسی و نظارت ناوگان، راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تهراناستادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند، بیرجند
کارشناس ارشد، اداره کل راه آهن آذربایجان، راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تبریز




