• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی ترویجی انجمن مهندسان مکانیک ایران
    • دوره 25, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی ترویجی انجمن مهندسان مکانیک ایران
    • دوره 25, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه‌ای بر آثار متقابل دینامیک دوچرخه و دوچرخه‌سوار

    (ندگان)پدیدآور
    کریم‌زاده, احسانمسیح طهرانی, مسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    974.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی ترویجی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در این مقاله مطالعه‎ای بر طراحی دوچرخه‎های مختلف با در نظر گرفتن آثار حضور راننده صورت گرفته است. بدن دوچرخه‌سوار علاوه بر ایجاد حرکت از طریق پدال‌زدن، تأثیر بسزایی بر دینامیک دوچرخه نیز دارد؛ یکی از عوامل اصلی برهم خوردن تعادل نیز، بدن شخص دوچرخه‌سوار است. آثار مشابهی نیز از دوچرخه به بدن انسان منتقل می‌شود که بر راحتی و حتی سلامتی فرد تأثیر می‌گذارد. این آثار در مطالعات و پژوهش‎های فروانی مورد بررسی قرار گرفته است، اما فاکتورهای مهمی وجود دارد که در حال حاضر به‌طور جدی مطالعه‎ای روی آنها انجام نشده است. در این مقاله مهم‎ترین آثار دوچرخه و دوچرخه‎سوار بر تعادل، پایداری و دیگر مشخصه‌‎های حرکتی بررسی شده است. برای این منظور لازم است مدل‎های دینامیکی دوچرخه و بدن دوچرخه‌سوار تهیه شده و سپس با بررسی نیروهای بین بدن، دوچرخه و زمین، مطالعه‌ای جامع بر دینامیک بدن انسان حین راندن دوچرخه صورت پذیرد. تعادل و پایداری حرکت دوچرخه تا زمانی که دوچرخه تغییر زاویة فرمان ندهد و همزمان مرکز ثقل دقیقاً بالای چرخ‌ها قرار گیرد برقرار است، اما آثار مختلفی چون اثر ژیروسکوپی، تریل و موقعیت مرکز جرم، شتاب‌گیری و ترمز‌گیری بر تعادل و پایداری حرکت دوچرخه و درپی آن بر دوچرخه‌سوار تأثیر می‎گذارند که در این مقاله به بررسی این آثار پراخته شده است.
    کلید واژگان
    دینامیک دوچرخه
    دینامیک دوچرخه‌سوار
    هندسة دوچرخه
    مدل‌سازی بدن انسان

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2017-01-20
    1395-11-01
    ناشر
    انجمن مهندسان مکانیک ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس‌ ارشد، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
    استادیار دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران

    شاپا
    1605-9719
    URI
    http://mmep.isme.ir/article_24642.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/164944

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • امکان‌سنجی مسیرهای دوچرخه‌سواری و تأثیر آن بر ایجاد شهر دوستدار دوچرخه (مورد مطالعه: جاده سلامت در شهر یزد) 

      سرایی, محمد حسین؛ حج فروش, شهاب الدین (انجمن جغرافیا و برنامه ریزی شهری ایرانIranian Geography and Urban Planning Association, 2024-04-20)
      شهر یزد به‌عنوان یکی از شهرهای ایران بیشترین آسیب را از رشد پرشتاب و پراکنده متحمل شده است که با انسجام و فشردگی در مرحله پیدایش، رشد طبیعی آن امروز گرفتار ساختاری بیمارگونه است چراکه شهر یزد به منزلة یک شهر میانی، سریع‌تر ...

    • سامانه اشتراک دوچرخه تهران: ارائه رویکردی مناسب جهت ایجاد جایگاه های اشتراک دوچرخه هوشمند 

      حمیدی, حجت الله؛ چاوشی, امیر (پژوهشگاه حمل و نقل طراحان پارسهParseh Designers Transportation Research Institute, 2017-12-22)
      امروزه توزیع دوچرخه به یکی از مقوله‌های رو به ‌رشدو قابل‌توجه در حوزه­ حمل‌ونقل، در بیش از 800 شهر جهان تبدیل شده است.بسیاری از تحلیل­گران پیش‌بینی کرده‌اند که آمار صدمات پس از استفاده و اجرای سامانه‌ توزیع دوچرخه روند ...

    • تعیین موقعیت بهینه‌ زین نسبت به مرکز چرخش رکاب دوچرخه به وسیله‌ مدل‌ سازی پای دوچرخه سوار 

      اسدی, علی (انجمن مهندسان مکانیک ایران, 2024-07-22)
      اندام ‌های تحتانی از مهم ‌ترین و اساسی‌ ترین اندام ‌ها در فرایند رانش دوچرخه توسط ورزشکار می ‌باشد. بنابر این درک بیومکانیکی مکانیزم پدال ‌زنی اهمیت ویژه ‌ای دارد. مهم‌ ترین مفصل درگیر در فرایند رانش دوچرخه، مفصل زانو می ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب