بهینه سازی چند هدفه متوسط زمان سفر در خطوط مترو با در نظر گرفتن توام اثرات مکانی و پراکندگی
(ندگان)پدیدآور
سلماس نیا, علیحسین زاده, سید امیر حامدعبدزاده, بهنامنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تنظیم زمانهای پیشروی قطارها (فاصله زمانی میان شروع حرکت دو قطار متوالی) یک مسئله مهم برای شرکتهای راهآهن شهری محسوب میگردد. در این مسئله با دو هدف متضاد متوسط زمان سفر مسافران و نرخ پربودن واگن مواجه هستیم. تا کنون روشهای مختلف بهینهسازی چندهدفه برای حل این مسئله مورد بررسی قرار گرفته است اما هیچکدام از این رویکردها واریانس اهداف و همچنین همبستگی میان آنها را در فرآیند بهینهسازی لحاظ ننمودهاند. از این رو، این مطالعه یک رویکرد مدلسازی و حل بر اساس شبیهسازی گسسته – پیشامد و متدولوژی سطح پاسخ برای این مسئله ارائه مینماید که نهتنها میانگین اهداف را در یک ناحیه مطلوب قرار میدهد بلکه همچنین سعی مینماید حساسیت آنها را نسبت به متغیرهای اختلال کمینه کند و در عین حال همبستگی میان اهداف را نیز در نظر گیرد. به منظور بررسی عملکرد رویکرد پیشنهادی، خط 4 مترو تهران مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده برتری رویکرد پیشنهادی را نسبت به تکنیکهای موجود نشان میدهد
کلید واژگان
متوسط زمان سفربهینهسازی چند هدفه
شبیهسازی
همبستگی
واریانس
شماره نشریه
52تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
دانشگاه سمنانسازمان پدید آورنده
دانشگاه قمدانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه قم




