ترکیب روش های فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی و تاپسیس فازی برای انتخاب تامین کنندگان (مطالعه موردی: شرکت تبلیغاتی)
(ندگان)پدیدآور
بهشتی نیا, محمد علینعمتی ابوذر, وحیدنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مسایل مهم در طراحی یک زنجیره تامین، مساله انتخاب تامین کننده است. پیچیدگی این مساله در حقیقت به این دلیل است که هر کدام از تامین کنندگان قسمتی از معیارهای خریدار را برآورده می کنند و انتخاب از میان آنها در واقع یک مساله تصمیم گیری چندمعیاره (MCDM) است که نیاز به یک رویکرد ساختار یافته و سیستمی دارد. در این مقاله ضمن پرداختن به صنعت خاص تبلیغات دو معیار جدید برای ارزیابی تامین کنندگان ارائه شده است. همچنین یک روش ترکیبی، با تلفیق تکنیکهای فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) فازی و تاپسیس (TOPSIS) فازی به منظور ارزیابی تامین-کنندگان در این صنعت پیشنهاد شده است. هر یک از این دو روش دارای مزایا و معایبی هستند. سعی شده است نحوه تلفیق این دو روش به گونه ای باشد که بتوان از مزایای هر دو روش استفاده نمود. علت استفاده ار تئوری فازی در این روش ترکیبی، کیفی بودن پارامترهای تاثیرگذار و کاهش خطا در کمی کردن این پارامترهای کیفی به مقادیر کمی می باشد.
کلید واژگان
تصمیم گیری چند معیارهانتخاب تامین کنندگان
منطق فازی
فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
تاپسیس
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه سمنانسازمان پدید آورنده
دانشگاه سمناندانشگاه سمنان




