نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقادری, سید هادیfa_IR
dc.contributor.authorحاجی اسماعیلی, احسانfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:52:17Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:52:17Z
dc.date.available1399-07-08T23:52:17Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:52:17Z
dc.date.issued2017-01-20en_US
dc.date.issued1395-11-01fa_IR
dc.date.submitted2013-04-03en_US
dc.date.submitted1392-01-14fa_IR
dc.identifier.citationقادری, سید هادی, حاجی اسماعیلی, احسان. (1395). الگوریتم چینش بهینه پره‌های توربین با در نظر گرفتن نامیزانی اولیه دیسک. مدل سازی در مهندسی, 14(47), 115-125. doi: 10.22075/jme.2017.2469fa_IR
dc.identifier.issn2008-4854
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22075/jme.2017.2469
dc.identifier.urihttps://modelling.semnan.ac.ir/article_2469.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/164501
dc.description.abstractدر توربین‌ها، وجود نامیزانی در روتور می‌تواند سبب کاهش بازدهی، فرسایش زودهنگام قطعات و ایجاد خسارات شود. نابالانس بودن روتور ممکن است ناشی از اختلاف جرم و مکان مرکز جرم پره‌ها نسبت به حالت ایده‌آل، نامیزانی خود دیسک و همچنین ناشی از تفاوت جرم و توزیع غیر‌یکنواخت سایر قطعات سوار بر روتور نظیر شیم‌ها باشد. پیش از بالانس دینامیکی روتور، ابتدا پره‌ها و سایر قطعات به گونه‌ای چیده می‌شوند که مجموعه دیسک و قطعات سوار بر آن کمترین نامیزانی استاتیکی ممکن را داشته باشند. بدین منظور، ابتدا ممان پره‌ها و سایر قطعات اندازه‌گیری شده و چینشی تعیین می‌گردد که کمترین نامیزانی هر ردیف از روتور را در پی داشته باشد. الگوریتم‌هایی برای یافتن چینشی از پره‌ها که نامیزانی کمی داشته باشند پیشنهاد شده است. با این حال چون در این الگوریتم‌ها وجود نامیزانی اولیه خود دیسک و تفاوت جرم و توزیع غیریکنواخت سایر قطعات نظیر شیم‌ها در نظر گرفته نمی‌شود ممکن است مجموعه روتور همچنان نامیزانی قابل توجهی داشته باشد. در این مقاله روشی ارائه شده است که در آن چینشی برای پره‌ها و شیم‌ها (در صورت وجود) به دست می‌آید که نامیزانی دیسک را نیز خثنی کرده و سبب می‌شود که هر ردیف از روتور نامیزانی بسیار کمی داشته باشد. نتایج این الگوریتم با دیگر روش‌های موجود و همچنین با دو مورد پره‌چینی دو شرکت معتبر مقایسه شده است. نامیزانی چینش به دست آمده از الگوریتم ارائه شده 10 برابر کمتر از کمترین نامیزانی قابل دستیابی با روش‌های دیگر بوده، برای دو مورد مذکور تا 108 برابر بهبود یافته است.fa_IR
dc.format.extent1122
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سمنانfa_IR
dc.relation.ispartofمدل سازی در مهندسیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Modeling in Engineeringen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22075/jme.2017.2469
dc.subjectچینش بهینه پره‌هاfa_IR
dc.subjectنامیزانی اولیه دیسکfa_IR
dc.subjectچینش پره‌ها و شیم‌هاfa_IR
dc.subjectروش ابتکاریfa_IR
dc.subjectگروه‌بندی اعدادfa_IR
dc.titleالگوریتم چینش بهینه پره‌های توربین با در نظر گرفتن نامیزانی اولیه دیسکfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه صنعتی شاهرودfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه فردوسیfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue47
dc.citation.spage115
dc.citation.epage125


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد