ارائه مدل پیش بینی طول پالس پاسخهای کششی در تار پایین لایه آسفالتی
(ندگان)پدیدآور
فخری, منصوردولتعلی زاده, مریمغنی زاده, علیرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
خرابی خستگی از جمله خرابیهای بسیار مهم در روسازیهای انعطافپذیر است. ترکهای خستگی تحت تأثیر بسیاری از عوامل مانند ساختار روسازی، بارگذاری و شرایط محیطی قرار دارند و شکل و طول پالسهای پاسخ کششی در تار پایین لایه آسفالت به شدت بر عمر خستگی لایههای آسفالتی تأثیر میگذارند. در این مطالعه دو ساختار مختلف روسازی شامل روسازی نازک و ضخیم توسط برنامه 3D-Move تحلیل شدند. در تحلیل انجام شده لایه آسفالت به صورت ویسکوالاستیک و سایر لایهها به صورت الاستیک خطی در نظر گرفته شدند. سپس توابع نیمسینوسی و زنگولهای شکل به پالسهای پاسخ کششی حاصل از تحلیل دینامیکی برازش داده شدند. نتایج نشان داد که مهمترین عوامل مؤثر بر شکل و طول پالس پاسخهای کششی عبارتند از سرعت حرکت وسیله نقلیه، ضخامت لایه آسفالت، درجه حرارت روسازی و شعاع سطح تماس میباشند. در این مطالعه دو مدل عمومی به منظور پیشبینی زمان اعمال پالس تنش و کرنش کششی در تار پایین لایه آسفالت در دو جهت طولی و عرضی بر اساس شکل موج نیمسینوسی و زنگوله شکل پیشنهاد شده است.
کلید واژگان
پاسخهای طولی و عرضیخستگی مخلوطهای آسفالتی
فرکانس و شکل پالس
ویسکوالاستیک
3D-Move
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2013-07-231392-05-01




