ادراک زیباییشناسی آگاهی در پدیدارشناسی از نظرگاه هوسرل، هیدگر و سارتر
(ندگان)پدیدآور
صفری, عبدالرضامعین, امرالهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقالۀ حاضر میکوشد نشان دهد در آموزۀ روانشناختی پدیدارشناسی بهسببِ کاربست روش فروکاست آیدتیک، ادراک معرفتشناختی آگاهی به ادراک زیباییشناختی آگاهی تبدیل میشود. دستاورد مهم این مقاله تمرکز بر این چرخش انقلابگونه است که تمهیدات آن از هوسرل و آموزۀ فروکاست آیدتیک او مایه میگیرد؛ زیرا براساسِ این روش، حیات استعلایی آگاهی از حالت شهود ذوات در ذهنیت محض به علمی عینیکننده تبدیل میشود تا سبب قوامبخشی (وجودبخشی) اشیا شود؛ اما سرانجام کاربست آموزۀ فروکاست آیدتیک نزد هیدگر قرارگرفتن وجود خاص آدمی به جای آگاهی است تا آگاهیـاگزیستانس پدیدار شود. نویسنده نتیجه میگیرد براساسِ کاربست این آموزه و یکیشدن آگاهی و آزادی که شاخصۀ مهم اگزیستانس است، در نزد سارتر هدف نهایی آموزۀ فروکاست آیدتیک، عدمسازی است؛ زیرا آگاهی محض، خالی از محتوا و عدم است. به این ترتیب، آگاهی در عین حال که خودانگیختگی است، آگاهی هم هست؛ لذا آگاهیْ صرافت محض و فاقد ماهیت شناخته میشود و میتوان آن را به «طرح» تعریف کرد؛ زیرا میتواند خود را آزادانه بیافریند، انتخاب و ابداع کند. پس آگاهی همان اگزیستانس است. این گونه از ادراک حیات استعلایی آگاهی را میتوان عمیقترین ریشۀ ادراک زیباییشناسی آگاهی دانست که سرانجام پدیدارشناسی را به «فلسفۀ عمل» تبدیل میکند؛ اما نمونههای مهم خودانگیختگی و نظرگاه زیباییشناختی آگاهی که در اینجا طرح آگاهی خوانده میشود، در تخیل و عواطف بهروشنی دیده میشود.
کلید واژگان
ادراک زیباییشناختی آگاهیپدیدارشناسی
فروکاست آیدتیک
هوسرل
هیدگر
سارتر
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیارگروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه پیام نور .تهران .ایراناستادیار گروه الهیات دانشکده الهیات دانشگاه شهرکرد.شهرکرد ایران
شاپا
2008-80862476-3276




