تخیل هنری در حکمت اشراقی سهروردی
(ندگان)پدیدآور
شفیعی, فاطمهبلخاری قهی, حسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
شیخ اشراق را نخستین نظریه پرداز عالم مثال در تمدن اسلامی میدانند. دیدگاه مهم او در حکمه الاشراق و دیگر آثارش در اثبات عالمی میان عالم انوار و جهان ماده به عنوان برزخ وسیط میان عالم حاضر و آخرت (یا همان عالم المثال و جهان قائم بالّذات صور و اشباح ما بین عالم ملکوت و جهان مادّی مشهود)، تأثیر مهم و بسزایی در بیان مراتب عالم در حکمت اسلامی گذاشت که تاثیر بر حضرات خمس ابن عربی از آن جمله است. در شرح و تبیین عالم مثال، کارکرد خیال و تخیل که فارابی آن را به عنوان عاملی برای تبیین و توجیه وحی و نبوت به کار گرفته و ابن سینا در الشفا آن را کاملاً تحلیل کرده بود، در حکمت اشراقی گستردهتر شد و به عنوان قوهای از قوای باطنی نفس، مظهر و آیینه انعکاس صور خیالیه قلمرو برزخی خیال گردید. بدین ترتیب و با استناد به آیاتی چون «فتمثل لها بشرا سویا» و تمثل جبرئیل به صورت دحیه بر پیامبر اکرم، عالم مثال مخزن صور مثالیهای شد که در قوه خیال انسان ظاهر میشدند؛ به ویژه با توجه به نکته ظریف شیخ اشراق در تبیین قاعده «کُن» که سالک را حتی در ایجاد این صور قادر می دانست. این مقاله پس از ارائه شرحی از قوه خیال و کارکرد آن به عنوان ساحت معرفت شناختی خیال (خیال متصل) و بررسی وجه هستی شناختی خیال که در حکمت اسلامی به عالم خیال یا حضرت مثال(خیال منفصل) مشهور است، به نقش این دو خیال در پایهریزی نخستین و مهمترین آراء حکمی در ساحت هنر، ادب و معماری اسلامی به خصوص مسجد میپردازد.
کلید واژگان
شیخ اشراقحکمت اشراقی
قوه خیال
عالم مثال
هنر و ادب
معماری اسلامی و مسجد
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2011-08-231390-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
* کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تربیت مدرس تهران (مسئول مکاتبات)دانشیار مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران
شاپا
2008-80862476-3276




