اتحاد یا تمایز جوهری ذهن و بدن در مابعدالطبیعه دکارت
(ندگان)پدیدآور
جامعی, فهیمهاکرمی, موسینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در مابعدالطبیعه دکارت در جهان مخلوقات تنها دو نوع جوهر وجود دارند که از اساس با یکدیگر متفاوتند؛ این دو عبارتند از: جوهر "اندیشنده " و جوهر "ممتد" یا نفس و ماده. نزد دکارت نه تنها باید نفس انسانی را از نفوس حیوانات جدا کرد، بلکه باید آنها را دارای دو حیطه متفاوت اندیشه و حرکات مادی دانست. نفس در فلسفه دکارت معادل ذهن است و جوهری اندیشنده به شمار میرود و همین جوهر غیر مادی، اصل انسان تلقی میشود. بدن که جزو مادیات محسوب میشود، جوهری ممتد دارد و کاملاً متمایز از نفس است. پس نفس، هم وجود دارد و هم میتواند قبل از شناخت بدن شناخته شود و چون اصلاً جسمانی نیست، میتواند پس از مرگ انسان نیز باقی بماند. از این رو، دکارت با اصل تمایز جوهری میتواند بقای انسان را اثبات نماید. از طرف دیگر، دکارت به عنوان یک تنکارشناس [/فیزیولوژیست] و روان شناس، در حقیقت معتقد به تعامل و اتحاد واقعی بین ذهن و بدن است، زیرا که برخی اندرکنشهای علّی میان ذهن و بدن، نشان دهنده اتحاد جوهری بین آنهاست. در این مقاله نشان داده میشود که جمع بین اتحاد و تمایز جوهری ذهن و بدن، دکارت را با مشکلی جدی رو به رو میکند و، علی رغم تلاشهای او در ارائه راه حلهایی چون انگاره روح بخاری یا هر انگاره دیگری مثل قلب یا غده صنوبری، این اشکال همچنان باقی میماند. از این رو، به نظر میرسد که چون دکارت نمیتواند از تنها دلیل اثبات بقای نفس آدمی صرف نظر کند، مجبور است از لحاظ نظری تمایز جوهری ذهن و بدن را در مابعدالطبیعه خود نگه دارد. در واقع، دکارت ترجیح میدهد در مقابله با پارادوکسی که از یک طرف تمایز جوهری و از طرف دیگر، اتحاد جوهری ذهن و بدن را درست میداند، جانب تمایز جوهری ذهن و بدن را بگیرد.
کلید واژگان
دکارتاتحاد جوهری
تمایز جوهری
ذهن
بدن
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2009-05-221388-03-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفة تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقاتدانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
شاپا
2008-80862476-3276




