| dc.contributor.author | بختیاریان, مریم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:50:46Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:50:47Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:50:46Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:50:47Z | |
| dc.date.issued | 2019-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-08-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-05-25 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بختیاریان, مریم. (1398). همبستگی ذوق و نبوغ از نظر کانت در تجربه زیباشناختی با رهیافت فرم-محور. متافیزیک, 11(27), 79-94. doi: 10.22108/mph.2019.112559.1121 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-8086 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3276 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22108/mph.2019.112559.1121 | |
| dc.identifier.uri | http://mph.ui.ac.ir/article_23372.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/163917 | |
| dc.description.abstract | به نظر کانت، نبوغ دور از هر گونه مشروعیت و اعتبار شناختی و عینی در حوزهای از حساسیت قرار دارد و به مثابه یک نوع آزادی طبیعی برای تولید هنر ایدهآل همراهی ذوق را لازم دارد. همبستگی این دو نیروی ذهنی در موضع غیرشناختیِ سوژه در برابر ابژه شرط لازم هنر زیباست. کیفیت تحقق این همبستگی در تجربه زیباشناختی قابل بحث است، به ویژه از وقتی نظریه زیباشناختی هنر جای نظریههای متافیزیکی سنتی هنر را میگیرد. در مطالعه سرگذشت این تجربه ملاحظه می-شود در یک سیر تطوری تجربه زیباشناختی از جهتگیری ابژکتیو (عینی) به جانب جهتگیری سوبژکتیو (ذهنی) فردی در رمانتیسم و اکسپرسیونیسم و زمانی دیگر در فرمالیسم به سوی تلاقی امر ابژکتیو و سوبژکتیو و سرانجام در نظریههای نهادی با نظر به سوبژکتیو جمعی در حال حرکت است. در این تطور، چرخش فرمالیستی متأثر از دیدگاه کانت و حاصل غلبهی نبوغی است که در راستای تمایل ذوق مدرن عمل میکند، نبوغ با تأیید ذوق به ساحت فنومن وارد میشود و اینچنین رابطه آنها مثل رابطه تجربه حسی و مفهوم است. در این نوشتار تلاش میشود با توصیف و تحلیل دادههای گردآوری شده از مطالعهی نظر کانت و فرمالیسم چگونگی ارتباط ذوق و نبوغ بیان شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 603 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Isfahan | en_US |
| dc.relation.ispartof | متافیزیک | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Metaphysics | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22108/mph.2019.112559.1121 | |
| dc.subject | نبوغ | fa_IR |
| dc.subject | ذوق | fa_IR |
| dc.subject | طبیعت | fa_IR |
| dc.subject | کانت | fa_IR |
| dc.subject | زیباشناسی | fa_IR |
| dc.subject | فرمالیسم | fa_IR |
| dc.subject | فلسفه هنر | fa_IR |
| dc.title | همبستگی ذوق و نبوغ از نظر کانت در تجربه زیباشناختی با رهیافت فرم-محور | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار/فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 27 | |
| dc.citation.spage | 79 | |
| dc.citation.epage | 94 | |