واکاوی دیدگاههای صدرایی پیرامون فرآیند ادراک حسی
(ندگان)پدیدآور
مومنی, ناصرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
صدرالمتألهین از چند زاویه به ادراک حسی نگریسته است و از این رو، دیدگاههایی را ارائه داده است که ناسازگار به نظر می رسند. محور بحث این پژوهش نخست تحلیل ارتباط این آراء و دیگر بررسی و تبیین سازگاری یا ناسازگاری آنها است. بنابراین مباحث آن در دو گام مورد بررسی قرار می گیرد. در گام اول نظریۀ معروف انشایی بودن احساس مطرح گردیده و سعی شده است تا چند تلقی فکری از ملاصدرا به عنوان عوامل تأثیر گذار بر طرح این اندیشه معرفی شود. همچنین نظریۀ وجود بودن این ادراک ها مطرح شده است و پس از اشارت به برخی از مبانی این نگرش، لوازم احتمالی آن، مانند: حل اشکالات وجود ذهنی، اتحاد مدرِک و مدرَک، مطابقت ادراک با عوالم و حضوری بودن علم، مورد بررسی قرارمی گیرد. با نگاه عمیق به این تلقی از احساس، آشکار می شود که این لوازم هر یک خود یک نظریهاند و دیگر دیدگاهها را در پی دارند. بنابراین نوعی همبستگی و تلازم بین این اندیشهها وجود دارد. درگام دوم به طور روشمند، سازگاری و یا ناهمخوانی نظریههایی همچون انشایی بودن ادراک حسی، افاضۀ آن از عالم امر، مشاهدۀ صورت های مثالی به هنگام احساس و تنزل نفس در این مقام، مورد بررسی قرار می گیرد. چگونه ممکن است ادراکی، هم در اثر خلاّقیت و فعّالیت نفس ایجاد شود، هم از سوی واهب افاصه گردد، هم نتیجۀ مشاهدۀ طبایع غیرجسمانی از طریق حواس مثالی و عقلی باشد و هم با تنزل نفس ادراک کننده به مرتبۀ طبیعت و حواس جسمانی حاصل شود؟ اینها عمده مسائلی است که به طور مستند مورد بررسی قرار گرفته اند و در بارۀ آنها داوری می شود.
کلید واژگان
ادراک حسیانشاء نفس
وجود بودن احساس
افاضه
حواس غیر جسمانی
تنزل نفس
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار فلسفه دانشگاه پیام نورشاپا
2008-80862476-3276




